Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
24.11.11
Tilstandsvurdering Storstrømsbroen
Ansvaret for Storstrømsbroen er delt mellem Vejdirektoratet, der har ansvar for vej-kassen, og Banedanmark, der har ansvar for banekassen og de fælles dele af broen(piller og den bærende overbygning).Banedanmark har udført en genberegning af Storstrømsbroen, som omfatter en bære-evneberegning udført efter de nu gældende normer for beregning af eksisterende bro-er. Disse normer adskiller sig væsentligt fra de bestemmelser, som broen oprindeligtblev designet efter i 1930´erne. Bl.a. skal der nu regnes med en ca. 3 gange så storbremsekraft fra togene, og stålkonstruktionen skal beregnes for udmattelse.JernbaneforbindelsenBeregningerne viser, at jernbanebroen ikke lever op til de nu gældende krav til opta-gelse af bremsekræfterne (vandrette kræfter), samt at jernbanebroens udmattelsesstyr-ke og bæreevne i de primære konstruktionsdele ikke er tilstrækkelig. Beregningerneviser desuden, at samlingerne mellem broens forskellige fag er uhensigtsmæssigt kon-strueret og skal forstærkes for at kunne klare den forudsatte godstrafik efter Femern-forbindelsens åbning. Det er Banedanmarks rådgiver Rambøll, der har udført bereg-ningerne, og Banedanmark har efterfølgende haft COWI til at foretage kontrolbereg-ning af samlingen mellem brofagene.VejforbindelsenVejkassen på Storstrømsbroen er nu i en sådan tilstand, at fortovspladens levetid eropbrugt i efteråret 2014. Tidspunktet er fastsat ud fra en vurdering af, at Vejdirektora-tet ikke efter dette tidspunkt kan forsvare kørsel med snerydningsmaskiner på Stor-strømsbroens fortovsplade. Dermed er Vejdirektoratet nødt til at spærre fortovspladenfor fodgængere og cyklister fra efteråret 2014, såfremt der ikke inden da er foretagetde fornødne tiltag.Resultater af beregninger og undersøgelserBanedanmark og rådgiveren Rambøll besluttede på baggrund af resultaterne af de fo-retagne beregninger, at foretage et særeftersyn af broen. I forbindelse med særeftersy-net blev der foretaget stikprøvevis inspektion med røntgen af et mindre antal samlin-ger i de kritiske områder på både vej- og banedelen af broen. Ved de stikprøveviserøntgenfotograferinger blev der konstateret revner i dele af de to hoveddragere, somikke er synlige ved sædvanlig inspektion. Efter fundet af den første revne blev togtra-fikken over broen spærret.Efter røntgenfotografering af alle de kritiske samlinger, er der i alt fundet 11 revner, 9i hoveddrageren under jernbanen og 2 i hoveddrageren under vejen. Som supplementtil røntgenfotografering har Banedanmark efterfølgende foretaget inspektion med ul-tralyd, med henblik på at finde revner, der ikke kan ses ved brug af røntgen. Der er
BanedanmarkDirektionssekretariatetAmerika Plads 152100 København Ø
Telefon8234 0000Direkte8234 5132
Journalnr.…/kbpCVR 18632276Side 1(3)
ved ultralydsundersøgelsen fundet et antal mindre revner på 3 – 5 cm og enkelte på 8 -10 cm. Der er dog usikkerhed om sidste nævnte revner på 8-10 cm, idet der muligvisikke er tale om revner, men urenheder i stålet som påvirker målingerne. Dette forholdundersøges nærmere i den kommende tid.Efter forstærkning af de 8 største revner har Trafikstyrelsen givet tilladelse til at gen-optage jernbanetrafikken over broen med let materiel, hvilket er sket d. 21. november.Nu fortsætter Banedanmark udbedringen af de 3 mindre revner på 15-17 cm, medhenblik på at den hidtige kørsel med lokomotivtrukne dobbeltdækkervogne kan gen-optages. Det er endnu for tidligt at sige, hvornår det kan ske, men det vurderes tidligstat kunne ske i starten af 2012. Arbejdet med udbedring af de mindre revner udføresom natten, så toggangen ikke generes.Forstærkningen med de stålprofiler som Banedanmark har foretaget, hvor revnerne erkonstateret, er midlertidig og giver de revnede samlinger tilstrækkelig styrke til passa-ge af ME-lokomotiver med dobbeltdækkervogne, svarende til den hidtidige trafikeringaf broen. Banedanmark forventer at forstækningen kan holde frem til 2020, hvor Fe-mern-forbindelsen åbner.De hidtidige beregninger af konsolsamlingens bæreevne er udført som traditionellehåndberegninger. I henhold til disse beregninger, er der en mindre overskridelse afkonsollernes beregningsmæssige udnyttelsesgrad ved trafik med ME lokomotiver ogdobbeltdækkervogne. Som supplement til disse beregninger udføres nu mere avance-rede EDB-beregninger i form af FEM-beregninger (Finite Element Method). Disseberegninger skal dels afklare, om det er muligt at påvise en større beregningsmæssigbæreevne af de intakte konsoller, dels afklare om bæreevnen er tilstrækkelig ved min-dre revner på 3-5 cm i konsollerne. Beregningerne vil således afklare om de alleredeudførte forstærkninger er tilstrækkelige til, at der kan køre ME-lokomotiver med dob-beltdækkervogne på broen som det hidtil har været tilfældet, eller om der skal udføressupplerende forstærkninger.
Udarbejdelse af beslutningsoplægMed trafikaftalen d. 17. november er det besluttet at igangsætte udarbejdelsen af etgennemarbejdet beslutningsgrundlag der kan danne grundlag for en politisk beslutningom forbindelsen over Storstrømmen. Arbejdet varetages af Banedanmark i samarbejdemed Vejdirektoratet og Sund & Bælt.Det skal undersøges, hvorledes vej- og banetrafikken kan opretholdes på denmest samfundsøkonomiske måde, herunder i forhold til prognoserne for udviklingen ijernbanetrafikken. Der udarbejdes på den baggrund et beslutningsgrundlag, hvor føl-gende belyses:Scenarie 1: Broen forstærkes og bevares som jernbane- og vejbroScenarie 2: Broen forstærkes og bevares som jernbanebro.I scenariet undersøgesmuligheden for nedlæggelse af vejforbindelsen på den eksisterende bro i lyset af, atvejtrafikken er begrænset, og istandsættelse vil være dyr.
Side 2(3)
Scenarie 3: Ny jernbanebro og opretholdelse af vej på den eksisterende broScenarie 4: Ny kombineret vej- og jernbanebro.I scenariet indgår nedrivning afden eksisterende bro.Scenarie 5: Ny jernbanebro og nedlæggelse af vejforbindelsen.I scenariet indgårnedrivning af den eksisterende bro.I scenarierne med nye anlæg undersøges både enkelt- og dobbeltsporede løsninger.Banedanmark vil endvidere udarbejde et notat om perspektiverne i en tunnelløsning,som kan danne grundlag for en stillingtagen til, om en sådan løsning bør indgå i detvidere arbejde. Det vil indgå i forundersøgelsen at belyse mulighederne for og ekstra-omkostningerne forbundet med at opretholde cykeltrafikken over Storstrømmen.Der indgår ikke muligheden for anlæg af en ny jernbaneforbindelse over Farø, idetdette vil fordre anlæg af en helt ny jernbanestrækning. Dette er i forbindelse medVVM-processen for Femernforbindelsens landanlæg blevet analyseret, og har en me-get høj anlægsomkostning og en ringe samfundsøkonomi.Tidsplan for det videre arbejdeBanedanmark vil i samarbejde med Vejdirektoratet og Sund & Bælt udarbejde et be-slutningsgrundlag inden 1. juni 2012, hvor konsekvenserne af scenarierne beskrives,såvel tidsmæssigt, teknisk som økonomisk.Med den politiske aftale af 17. november 2011 blev der afsat 25 mio. kr. til udarbej-delsen af beslutningsgrundlaget.Jernbaneforbindelsen skal sammen med de øvrige landanlæg stå færdig i 2020, nårFemernforbindelsen åbner. For at give tid til Signalprogrammets udrulning vil det dogvære en fordel, at en evt. ny jernbaneforbindelse er færdig i første halvdel af 2019,hvilket vurderes at være realistisk.En tidsplan kan derfor i grove træk være:Scenarie 1 og 2Projektering: 2012-2013Scenarie 3, 4 og 5Projektering/miljøredegørelse: 2012-2013Anlægslov for ny jernbanebro: Primo2014Detailprojektering: 2014-2015Anlæg: 2016-2019
Detailprojektering: 2014-2015Anlæg: 2016-2019
Side 3(3)