Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1082783_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
22. februar 20122012-155
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. januar 2012 stillet mig følgende spørgsmål304 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 304:

Er ministeren enig i, at det kan være problematisk med salg af autotilbehør ogrelaterede produkter i synshallerne, da det sætter kunderne i en situation, hvorde kan føle sig pressede til at købe de anbefalede produkter?

Svar:

De fleste synsvirksomheder sælger ved siden af deres kerneydelse (syn afkøretøjer) også en række produkter og ydelser i form af autotilbehør ogrelaterede produkter.Dette sker naturligvis i fri konkurrence med andreforhandlere af sådanne produkter. Der er ikke noget i lovgivningen, der er tilhinder for dette.Ifølge synslovgivningen er der derimod forbud mod, at synsvirksomhedererhvervsmæssigt reparerer køretøjer. Dette lovfæstede forbud skal hindre, atder opstår habilitetsproblemer, f.eks. om hvorvidt anførte fejl og mangler ved etkøretøj skyldes et ønske fra synsvirksomheden om at opnå økonomiske vindingved en unødvendig reparation af et køretøj. Denne risiko vurderes der ikke atvære ved salg af autotilbehør m.v.Trafikstyrelsen oplyser, at erfaringerne med, at synsvirksomheder forhandlerde nævnte produkter eller tilbyder serviceydelser som bilvask, støvsugning ogpolering ikke har givet anledning til bekymring eller klager. Det af spørgerenrejste spørgsmål om, at kunderne føler sig pressede til at købe produkter, sesderfor ikke at være et problem.Jeg henholder mig til Trafikstyrelsens vurdering.Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen