Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1094069_0001.png
1094069_0002.png
1094069_0003.png
1094069_0004.png
1094069_0005.png
1094069_0006.png
1094069_0007.png
1094069_0008.png
1094069_0009.png
J.nr. 2012-518-0226Dato:20. marts 2012
TilFolketinget - Transportudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.285af6. januar 2012(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/LeneSkov Henningsen
Spørgsmål:Vil ministeren udarbejde en analyse over de samlede afgifter, der er forbundet med at værebilejer (vægt-, registrerings-, brændstofafgift m.v.) i henholdsvis Norge, Sverige, Storbri-tannien og Danmark, når der ses bort fra trængselsafgift.Svar:I det følgende er der redegjort for de gældende regler og satser på bilafgiftsområdet i Dan-mark, Norge, Sverige og Storbritannien. Redegørelsen er afgrænset til at gælde nyregistre-rede personbiler, som er benzin- eller dieseldrevne. Bilafgifterne udgøres af afgifter på købaf bil, løbende afgifter på ejerskab og forsikring i tilknytning hertil samt afgift på brænd-stof. Hertil kommer moms på bil- og brændstofpriser samt på brændstofafgifter.Redegørelsen for afgifterne i Norge, Sverige og Storbritannien er baseret på oplysninger frapublikationen ”ACEA Tax Guide 2011”, der er udgivet af den europæiske sammenslutningaf bilproducenter ACEA, samt på oplysninger fra hjemmesider, væsentligst for Norges Fi-nansdepartement og Tollvesenet, Sveriges Skatteverket og Transportstyrelsen og den briti-ske regerings hjemmeside for borgerne ”Directgov”.
DanmarkRegistreringsafgiften for personbiler udgør 105 pct. af den afgiftspligtige værdi op til DKK79.000 og 180 pct. af resten. Den afgiftspligtige værdi er bilens almindelige pris inkl.moms på 25 pct. Der gives en række fradrag og tillæg dels til den afgiftspligtige værdi ogdels til registreringsafgiften.Til den afgiftspligtige værdi gives fradrag for integrerede børnesæder (DKK 6.000 pr. sæ-de), blokeringsfri bremser (ABS) (DKK 3.750), elektronisk stabiliseringsprogram (ESP-system) (DKK 2.500) samt for 5 stjerner i Euro NCAP-testen for kollisionssikkerhed (DKK2.000). For biler med mindst 3 sikkerhedspuder (airbags) gives der endvidere fradrag forden 3.-6. sikkerhedspude (DKK 1.280 pr. pude), mens der for biler med 0 og 1 sikkerheds-puder gives tillæg på hhv. DKK 7.450 og DKK 3.725.Til registreringsafgiften gives et fradrag for selealarmer op til 3 alarmer (DKK 200 pr.alarm). Herudover gives et fradrag eller tillæg til registreringsafgiften afhængig af bilensbrændstofforbrug. For benzinbiler udgør fradraget og tillægget hhv. DKK 4.000 og DKK1.000 for hver kilometer pr. liter, som bilen kører hhv. over eller under 16 km/l. For diesel-biler udgør fradraget DKK 4.000 for hver kilometer pr. liter, som bilen kører over 16,5km/l, mens tillægget udgør DKK 1.000 for hver kilometer pr. liter, som bilen kører under18 km/l.Registreringsafgiften skal som minimum udgøre DKK 20.000 efter fradrag/tillæg forbrændstofforbrug.Ejerafgiften er en løbende afgift som afhænger af bilens brændstofforbrug. I 2012 udgørejerafgiften for en benzindreven personbil mellem DKK 560 årligt, for en bil som kørerSide 2
mindst 20 km pr. liter brændstof, og DKK 19.320 årligt, for en bil som kører mindre end4,5 km pr. liter brændstof. For en dieseldreven personbil udgør ejerafgiften mellem DKK 0og DKK 19.320 årligt for en bil, som kører mindst 25 km pr. liter brændstof hhv. under 5,1km pr. liter brændstof.Brændstofafgiften på diesel er lavere end på benzin, jf. nedenfor, hvorfor dieselbiler i tillægtil ejerafgiften betaler en løbende udligningsafgift. Udligningsafgiften afhænger ligesomejerafgiften af bilens brændstofforbrug, og udgør i 2012 fra DKK 160 årligt, for en bil somkører mindst 32,1 km pr. liter brændstof, og op til DKK 6.600 årligt, for en bil som kørermindre end 5,1 km pr. liter brændstof.Brændstofafgifterne varierer afhængig af brændstoftype. De samlede brændstofafgifter(benzin-/dieselafgift, CO2-afgift og NOx-afgift) udgør i 2012 eksempelvis DKK 4,33 ekskl.moms pr. liter blyfri benzin med 4,8 pct. biobrændstoffer iblandet og DKK 2,97 ekskl.moms pr. liter diesel med 6,8 pct. biobrændstoffer iblandet. Hertil kommer moms på 25 pct.af prisen inkl. afgifter.Endelig er der en afgift af ansvarsforsikringer for motorkøretøjer. Afgiften udgør for per-sonbiler som udgangspunkt 42,9 pct. af forsikringspræmien.
NorgeI Norge betales en afgift ved køb af bil, engangsavgift, som for personbiler er baseret på bi-lens egenvægt, motoreffekt, NOx-udledning og CO2-udledning. Satserne for personbiler i2012 er vist i nedenstående tabel 1. Satserne er angivet i norske kroner.For personbiler med en CO2-udledning på mindre end 50 g/km gives et fradrag på NOK850 pr. gram CO2under 50 g/km. For personbiler med en CO2-udledning på mindre end110 g/km gives et fradrag på NOK 750 pr. gram CO2under 110 g/km ned til 50 g/km.Som en del af engangsavgiften betales endvidere en skrotafgift (vrakpantavgift) på NOK1.700 i 2012.Herudover betales der moms på 25 pct. af bilens pris eksklusiv engangsavgiften.
Side 3
Tabel 1. Afgiftssatser2012 (NOK), engangsavgift på benzin- og dieseldrevne personbilerEgenvægt (kg)0– 1.1501.151 – 1.4001.401 – 1.5001.501 –Motoreffekt (kW)0 – 6566 – 9091 – 130131 –NOx-udledning (mg/km)Uanset udledningCO

2

-udledning (g/km)0 – 110111 – 130131 – 170171 – 240241 –Sats (NOK/kg)36,8980,41160,84187,06Sats (NOK/kW)0,00315,00895,002.220,00Sats (NOK pr. mg/km)22,00Sats (NOK pr. g/km)0,00750,00756,001.763,002.829,00
Der betales en løbende afgift, årsavgiften. For benzindrevne personbiler samt dieseldrevnepersonbiler med fabriksmonteret partikelfilter udgør afgiften NOK 2.885 i 2012, mens denudgør NOK 3.360 for dieseldrevne personbiler uden fabriksmonteret partikelfilter.Brændstofafgifterne udgøres af en veibruksavgift og en CO2-afgift og varierer afhængig afbrændstoftype. De samlede brændstofafgifter (veibruksavgift og CO2-afgift) udgør i 2012eksempelvis NOK 5,54 ekskl. moms pr. liter svovlfri benzin med 4,8 pct. biobrændstofferiblandet og NOK 4,11 ekskl. moms pr. liter svovlfri diesel med 6,8 pct. biobrændstofferiblandet. Hertil kommer moms på 25 pct. af prisen inkl. afgifter.Der er ingen afgift på forsikring tilknyttet bilejerskab. Der blev tidligere opkrævet en per-sonskadeavgift, som i 2004 blev lagt ind under årsavgiften.
SverigeI Sverige er der ikke en afgift på køb af bil, men der betales et udstødningsemissionsinspek-tionsgebyr på SEK 75. Herudover betales der moms på 25 pct. af bilens pris.For personbiler som opfylder de seneste EU-emissionskrav, nu Euro 5, og som har en CO2-udledning på 50 g/km eller mindre gives en Supermiljöbilspremie på SEK 40.000. Dennepræmie er gældende i perioden 2012-2014.Der betales en løbende afgift, fordonsskatt. For personbiler fastsættes den løbende afgift påbaggrund af CO2-udledning og drivmiddel. Afgiften udgør i 2012 for benzindrevne person-biler 1) et fast grundbeløb på SEK 360 og 2) SEK 20 pr. gram CO2som udledes over 120 gCO2pr. kilometer. For dieseldrevne personbiler multipliceres summen af grundbeløbet og
Side 4
CO2-udledningsbeløbet med 2,55. Hertil tillægges et miljøtillæg for dieselbiler på SEK250.Opfylder bilen bestemte krav til klima og miljø, er den fritaget for den løbende afgift deførste fem år efter ibrugtagelsen. For benzin- og dieseldrevne personbiler skal EU-emissionsgrænseværdierne jf. Euro 5 være opfyldt. Endvidere må CO2-udledningen ikkeoverstige 120 g pr. kilometer. For dieseldrevne personbiler må partikeludledningen herud-over endvidere ikke overstige 5 mg pr. kilometer.I nogle kommuner gives der et fradrag på SEK 384 årligt af den løbende afgift.I tilknytning til betalingen af den løbende afgift, betales en årlig registerafgift (vägtrafikre-gisteravgift) som udgør SEK 65 i 2012.Brændstofafgifterne består af en energiafgift og en CO2-afgift. Brændstof er klassificeret imiljøklasser, hvor miljøklasse 1 er den bedste, og energiafgiftens størrelse afhænger heraf.De samlede brændstofafgifter (energiafgift og CO2-afgift) udgør i 2012 SEK 5,65 ekskl.moms pr. liter benzin som opfylder kravene til miljøklasse 1 og SEK 4,67 ekskl. moms pr.liter diesel som opfylder kravene til miljøklasse 1. Hertil kommer moms på 25 pct. af priseninkl. afgifter.I Sverige er der en skat på trafikforsikringspræmier, som udgør 32 pct. af præmien.
StorbritannienI Storbritannien betales en registreringsafgift på GBP 55 ved køb af en personbil i 2012.Der betales herudover moms på 20 pct. af bilens pris.Der betales en løbende afgift, vehicle tax, som afhænger af bilens CO2-udledning. Satsernefor benzin- og dieseldrevne personbiler i 2012 fremgår af tabel 2 nedenfor, og er opgjort ipund. Der er én sats i bilens første indregistreringsår, og en anden sats de øvrige år.
Side 5
Tabel 2. Afgiftssatser 2012 (GBP), løbende afgift på benzin- og dieseldrevne personbilerKategoriABCDEFGHIJKLMCO

2

-udledning(g/km)-100101-110111-120121-130131-140141-150151-165166-175176-185186-200201-225226-255256-Sats 1. år(GBP pr. år)00001151301652653154455807901.000Sats øvrige år(GBP pr. år)0203095115130165190210245260445460
Note: De viste afgiftssatser er ved helårlig betaling. Afgiften kan for kategorierne D-M betales halvårligt istedet for helårligt, dog kan der det første år alene betales halvårligt for kategorierne E-G. Betales afgiftenhalvårligt er afgiften lidt højere end ved helårlig betaling.
Brændstofafgiften, fuel duty, udgør indtil 31. juli 2012 for såvel blyfri benzin, diesel, bio-diesel og bioethanol GBP 0,58 ekskl. moms pr. liter. Hertil kommer moms på 20 pct. af pri-sen inkl. afgifter.I Storbritannien er der en generel afgift på forsikringspræmier, som udgør enten 6 eller 20pct. af præmien, afhængig af forsikringstype. Afgiften på en bilforsikring vil som udgangs-punkt udgøre 6 pct., og i nogle tilfælde 20 pct.
Som det fremgår af redegørelsen for de danske bilafgifter, afhænger afgiftsbetalingen for ennyregistreret bil i Danmark i høj grad af bestemte karakteristika ved bilen. Endvidere af-hænger brændstofafgiften af, hvor langt der køres i bilen. Afgiftsbetalingen vil derfor varie-re mellem de danske bilejere med valg af bil og antallet af kørte kilometer. Registreringsaf-giften er direkte bestemt af bilens pris samt af dens brændstoføkonomi og sikkerhedsudstyr.De løbende afgifter, ejer- og udligningsafgiften, er tilsvarende bestemt af brændstoføkono-mien, ligesom brændstofafgiften. Afgiftssystemets indretning tilskynder således blandt an-det til at købe bil med et lavt brændstofforbrug.Som anført indledningsvis er det alene de gældende regler for nyregistrerede benzin- ogdieseldrevne personbiler som er beskrevet. For personbiler som er drevet af andre drivmid-ler end benzin og diesel, kan gælde andre regler. Således er el- og brintdrevne biler fritagetfor registrerings-, vægt- og ejerafgift. Der kan også gælde andre regler for personbiler somer registreret i tidligere år. Eksempelvis betales der vægtafgift i stedet for ejerafgift af per-sonbiler indregistreret første gang før 1. juli 1997. Ses på den samlede personbilpark er af-giftsbetalingen således relativt differentieret.
Side 6
Tilsvarende er det gældende for de øvrige landes bilafgiftssystemer, at afgiftsbetalingen erafhængig af bestemte karakteristika ved den enkelte bil samt af kørselsomfanget.
RegneeksemplerI det følgende er vist tre regneeksempler, hvor der er regnet på afgifterne på køb og ejer-skab af bil samt på brændstofafgifterne i de fire lande. Afgifter på forsikringer er ikke med-taget, da forsikringspræmien typisk ikke alene afhænger af bilens type, men også af andrefaktorer, eksempelvis køreerfaring og i nogle tilfælde af tidligere skader. Der er endvidereikke medtaget moms på bil- og brændstofpriserne, men alene på brændstofafgifterne sompålægges moms, da moms på prisen ikke er en afgift knyttet særskilt til køb og brug af bil.De tre eksempler er alene illustrationer af afgiftsbetalingerne i de fire lande. Eksemplerneer tre ”tænkte” biler – bil A, B og C. Bilernes karakteristika, som er anvendt til at beregneafgifterne, er angivet i tabel 3 nedenfor. Der kan i øvrigt henvises til svar på SAU alm.delspørgsmål 235 og 236, hvor der er regnet på bilafgifterne på køb og ejerskab for nogle kon-krete biler i de fire lande.Tabel 3. Eksempler, karakteristika ved bil A, B og CDrivmiddelEgenvægt (kg)CO2-udledning (g/km)Brændstofforbrug (km/l)Motoreffekt (kW)NOx-udledning (mg/km)Pris (DKK ekskl. moms og afgifter)EuronormAirbagsEuro NCAPØvrigtBil ABil BBil CBenzinDieselBenzin1.4001.40085018012011013222215080506018060160.000112.00048.000555664544ABS og ESP ABS og ESP ABS og ESP3 selealarmer 3 selealarmer 3 selealarmerMonteret par-tikelfilter
Der er tale om to benzindrevne biler (bil A og C) og en dieseldreven bil (bil B). Bil A og Bhar begge en egenvægt på 1.400 kg, hvor dieselbilen B kan køre forholdsvis langt på en li-ter brændstof (22 km/l) sammenholdt med benzinbilen A (13 km/l). Benzinbilen C kan kørelige så langt på en liter brændstof som dieselbilen B, og er noget lettere. Bilernes CO2-udledning afspejler deres brændstofforbrug og, at der er mere CO2i en liter diesel end i enliter benzin. Bilernes NOx-udledning er fastsat til de gældende EU-emissionsgrænseværdier, jf. Euro 5. Prisen på bilerne ekskl. moms og afgifter varierer fraDKK 48.000 for bil C til DKK 160.000 for bil A.
Side 7
I tabel 4 er vist de beregnede afgifter på køb og ejerskab af bil samt på brændstof for de trebiler i de fire lande. Afgifterne er opgjort i danske kroner og er inkl. moms for brændstof-afgifterne, som er momspålagte. De anvendte valutakurser er den gennemsnitlige måneds-kurs for januar 2012, jf. Danmarks Statistik. Det skal bemærkes, at valutakursudsving giverusikkerhed i forhold til sammenligninger mellem landene.
Tabel 4. Beregningseksempler, afgifter på køb og ejerskab af bil samt brændstofafgift iDanmark, Norge, Sverige og Storbritannien(2012-priser, DKK inkl. moms)Afgifter på købDanmarkNorgeSverigeStorbritannienAfgifter på ejerskabDanmarkNorgeSverige, 1.-5. årSverige, 6. år -Storbritannien, 1. årStorbritannien, 2. år -Afgifter på brændstofDanmarkNorgeSverigeStorbritannienBil A279.084209.736634913.6802.7951.3651.3652.8151.8776.6628.2537.3037.648Bil B149.68477.902634912.6602.795551.036-2682.6953.6233.5644.519Bil C29.15033.304634915602.79555357-1793.9364.8774.3164.519
* Afgifterne på brændstof er beregnet under forudsætning af, at der køres 16.000 km årligt. De anvendte af-giftssatser pr. liter brændstof er satserne anført ovenfor for de enkelte lande. De anvendte valutakurser er dengennemsnitlige månedskurs for januar 2012, jf. Danmarks Statistik. Prisen i danske kroner for 100 GBP, SEKog NOK er fastsat til hhv. DKK 893,58, DKK 84,02 og DKK 96,88.
Beregningseksemplerne illustrerer, at der er forskel på bilafgifterne i de fire lande, særligtnår det gælder køb af bil. I Danmark og Norge varierer afgifterne på køb endvidere af ka-rakteristika ved bilen, mens afgiften på køb i Sverige og Storbritannien er ens for alle biler.De årlige afgifter på ejerskab er for alle lande afhængige af karakteristika ved bilen relate-ret til klima og miljø (brændstoftype/brændstofforbrug/CO2-udledning/ fabriksmonteretpartikelfilter), hvilket afspejles i, at bil A, som har det højeste brændstofforbrug pr. kørt ki-lometer, i alle de fire lande betaler den højeste årlige afgift. I Norge, hvor den årlige afgifter mindst differentieret (der er én sats for dieselbiler uden fabriksmonteret partikelfilter ogén lavere sats for benzinbiler og øvrige dieselbiler), er afgiften dog den samme for de trebiler.Brændstofafgifterne er lavere på diesel i Danmark, Norge og Sverige sammenlignet medbenzin, mens diesel- og benzinafgifterne er ens i Storbritannien. Ved beregningen afbrændstofafgifterne for de fire lande er anvendt de afgiftssatser pr. liter brændstof som erangivet ovenfor. Ved sammenligning af afgifterne mellem landene, må der tages forbeholdSide 8
for, at der ikke nødvendigvis er tale om samme indhold af eksempelvis biobrændstoffer i defire lande, for en given afgiftssats. Eksempelvis er afgiftssatsen i Storbritannien uafhængigaf indholdet af biobrændstoffer modsat Danmark.Den årlige betaling af brændstofafgift afhænger, ud over brændstoftypen og hvor langt bi-len kan køre pr. liter brændstof, af, hvor mange kilometer der køres i bilen årligt. Det er vedberegningerne forudsat, at der køres 16.000 km årligt og, at der alene betales indenlandskbrændstofafgift.
Side 9