Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1067816_0001.png
1067816_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
18. januar 20122012-74
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. januar 1012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 284:

Ministeren bedes kommentere artiklen ”Storstilet plan for trafik i Københavnrøg i glemmebogen” på Ingeniørens hjemmeside d. 3. januar 2012 og i sinbesvarelse give en status på arbejdet med en trafikal helhedsplan forhovedstaden. Der henvises til følgende webadresse:http://ing.dk/artikel/125415-storstilet-plan-for-trafik-i-koebenhavn-roeg-i-glemmebogenSvar:Transportministeriet offentliggjorde under den tidligere regering i maj 2007rapporten ”Trafikale udfordringer i hovedstadsområdet”. Det fremgår afrapportens side 12, 2. afsnit, at ”I forbindelse med aftalen om Metrocityringenblev det aftalt at der skal udarbejdes en helhedsplan for hovedstadsområdet.Dette oplæg skal ses som udmøntning af denne aftale.”Jeg forstår, at rapporten herefter blev fremsendt til Infrastrukturkommissionenmed henblik på at kunne indgå i deres arbejde. Infrastrukturkommissionenfremlagde deres betænkning i 2008.På denne baggrund blev det, i forbindelse med aftalen om En grøntransportpolitik fra 29. januar 2009 (S, RV, SF, V, DF, LA og K) besluttet atgennemføre en strategisk analyse af udbygningsmulighederne ihovedstadsområdet.Transportministeriet har i december 2011 offentliggjort en delrapporteringenfor de strategiske analyser. Analyserne afsluttes endeligt i efteråret 2013,hvorefter parterne bag aftalen om en grøn transportpolitik som led i denrullende planlægning drøfter resultaterne og perspektiverne.Jeg er enig i, at det er vigtigt med en samlet helhedsorienteret tilgang tilhåndteringen af de trafikale udfordringer i hovedstadsområdet, og der er medaftalen fra 2009 igangsat initiativer, som vil skabe et solidt grundlag herfor.
Samtidig er det klart, at der pt. ikke er økonomiske midler til rådighed til videreiværksættelse af konkrete initiativer.Regeringen har peget på, at der er behov for at indføre en trængselsafgift ihovedstadsområdet med henblik på dels at mindske trafikken og trængslen ispidsbelastningsperioderne, dels at tilvejebringe et økonomisk grundlag for enbedre og billigere kollektiv trafik.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen