Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1071675_0001.png
1071675_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
26. januar 20122012-69
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. januar 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 282:

Vil ministeren i forlængelse af svaret på TRU alm. del - spørgsmål 63 redegørefor, hvordan ministeren stiller sig i forhold til den pressemeddelelse, som DSBudsendte den 20. januar 2011, hvor det fremgår, at DSB inden udgangen af2011 vil overtage togdriften på Odderbanen og i den forbindelse indsætte nyetog?

Svar:

Samdrift mellem Odderbanen og Grenaabanen har været drøftet sidennærbaneforliget i 1999, der afsatte 250 millioner kroner til forbedring afnærbaner i Østjylland og omkring Aalborg.De fysiske anlæg til en forbedring af nærbanerne blev afsluttet i 2004 i form afen ny sporforbindelse på Århus H, der skulle gøre det muligt at køre direkte togmellem Grenaabanen og Odderbanen.Aarhus Nærbane skal endvidere indgå i 1.etape af den fremtidige AarhusLetbane, der skal supplere de to jernbaner med en ny letbanestrækning fraNørreport over Skejby til Lystrup.DSB’s daværende ledelse indledte efter Transportministeriets oplysninger foret par år siden en dialog med Region Midtjylland om en samdrift afGrenaabanen og Odderbanen, og ved årsskiftet 2009/2010 modtog RegionMidtjylland et tilbud fra DSB, som parterne siden har forhandlet.På den baggrund blev der i 2011 udarbejdet en hensigtserklæring mellemparterne, som efter Transportministeriets informationer indebar, at DSB indenudgangen af 2011 skulle indsætte nye tog samt overtage kørslen påOdderbanen. Hensigtserklæringen indebar endvidere, at Region Midtjyllandkunne indgå forhandlet kontrakt med DSB om driften af Aarhus letbane i enperiode efter åbningen af letbanen.I henhold til PSO-forordningens art. 5, stk. 6. kan offentlige myndigheder ikkeindgå kontrakter om offentlig trafikbetjening, når det gælder skinnekøretøjersom fx metro, sporvogne, uden forudgående udbud. Dette gælder således ogsåfor Aarhus letbane. Region Midtjylland har på den baggrund måttet trækkederes tilsagn om en forhandlet kontrakt tilbage.Efterfølgende viste det sig endvidere, at DSB’s tilbud i hensigtserklæringen ikke
var i overensstemmelse med regnskabsreglementet og de konkurrenceretligevilkår for DSB, idet forudsætningerne i DSB’s tilbud var beregnet ud framarginaløkonomiske betragtninger.Der pågår mig bekendt fortsat drøftelser mellem DSB og de lokale parter om enaftale af samdriften mellem Grenaabanen og Odderbanen.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen