Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
10. januar 20122011-4459
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. december 2011 stillet mig følgendespørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra udvalget.Spørgsmål nr. 256:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 16. december 2011 fra LeanEnergy vedr. en ny hybrid skraldebil, jf. TRU alm. del - bilag 122.Svar:
Lean Energy Cluster i Region Syddanmark vil præsentere en skraldebil, derbetegnes som en hybrid skraldebil, og som efter det oplyste kan nedbringe CO2-udslippet med 15 tons om året samt nedbringe støjen i byrummet.Jeg har bedt Trafikstyrelsen om at vurdere køretøjet og styrelsen har oplystfølgende:”Der er ikke tale om en hybridbil i traditionel forstand, hvor bilens motorunderstøttes af en batteridreven elmotor.En almindelig skraldebils komprimator og skraldekasse får kraft fra enhydraulikpumpe. I skraldebilen fra Lean Energy Cluster driveshydraulikpumpen af en elmotor, der får strøm fra et lithium-ion batteri.Normalt driver lastbilens dieselmotor hydraulikpumpen. Fordelen vedelmotoren er, at den er betydeligt mere energieffektiv end dieselmotoren, og atden ikke støjer. Batteriet kan give strøm til en til to arbejdsdage, og kan ladesmed grøn strøm i nattetimerne, når skraldebilen ikke kører.Der findes allerede skraldebiler med elektrisk drevne hydraulikpumper. Detnye i Lean Energy Clusters løsning er, at elmotor, pumpe og batteri ersammenbygget i et modul, der kan monteres i forskellige typer skraldebiler ogandre arbejdskøretøjer med hydraulik, fx kraner. Dette har selvfølgelig et grøntvækstpotentiale.Besparelsen ved den elektrisk drevne komprimator afhænger i høj grad afskraldebilens driftsmønster og et potentiale af størrelsesorden op til 5.000 l
diesel om året, som Lean Energy Cluster oplyser, er ikke usandsynligt. Dettesvarer til 13,3 tons CO2. Heri er ikke fraregnet den CO2, som udledes afkraftværket ved opladning af batterierne. Trafikstyrelsen anslår denneudledning til ca. 2 tons CO2om året.Henvendelsen fra Lean Energy Cluster foreslår grænser for CO2-udledning fraarbejdskøretøjer under henvisning til miljøzoneproblematikken. Denne erimidlertid ikke forbundet med CO2, da miljøzoner retter sig mod demiljøskadelige udledninger, primært kvælstofilter (NOx) og partikler. Disse erreguleret af motorernes grænseværdier. Moderne dieselmotorer af EuroklasseV og den kommende VI har meget lav udledning af miljøskadelige stoffer, ogsånår de benyttes til at drive en hydraulikpumpe. Ældre skraldebiler skal væremonteret med partikelfilter for at operere i de større byer.I henvendelsen omtales desuden støjgrænser for arbejdskøretøjer. Det erpositivt, at der her er udviklet et aggregat, der nedbringer skraldebilens støj.Komprimering af skraldet udgør imidlertid kun en del af støjproblematikken.En dieseldrevet skraldebil vil støje, når den accelerer fra opsamlingsstedet.Denne støj kan nedbringes ved at montere det udviklede aggregat ogkomprimator på en hybrid eller elektrisk lastbil. Yderligere støj erskraldespande og -containere, når de transporteres til og fra bilen. Der kanderfor være et yderligere grønt vækstpotentiale i at arbejde med dette materiel,så man kan nedbringe den samlede støj fra skraldeindsamling. En tilsvarendeproblematik har man for varedistribution, især om natten og i de tidligemorgentimer.”Det bliver spændende at følge produktet og dokumentationen af, om deangivne besparelser kan nås i praksis. Under alle omstændigheder er produktetet eksempel på en udvikling, der kan medvirke til at skabe grøn vækst, og detkan jeg kun bifalde.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen