Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1045683_0001.png
1045683_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
24. november 20112011-3520
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. oktober 2011 stillet mig følgende spørgsmål24 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra folketingsmedlem Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 24:

”Ministeren bedes gøre rede for, hvorfor pendlerklubberne ikkelængere inddrages i DSB's køreplanlægning.”

Svar:

DSB oplyser, at formændene for pendlerklubberne i flere omgange bliverinvolveret i forbindelse med fastlæggelse af kommende køreplaner.En gang om året inviteres alle pendlerformænd til et landsdækkendependlertræf, hvor DSB bl.a. præsenterer tankerne bag den kommende årskøreplan. Herudover arrangerer salgsregionerne en til to gange årligt lokalemøder for pendlerformænd. På disse møder fremkommer pendlerformændenemed forslag og synspunkter til DSB´s planer. I det omfang DSB mener atsynspunkterne er berettigede, kan det ende med at planerne indrettes efterpendlerformændenes ønsker.DSB har nævnt følgende eksempler for køreplanen for 2012 (K12) hvorpendlertalsmændene har gjort deres indflydelse gældende:•PåSvendborgbanen har DSB via pendlerformanden indlagt ekstra standsningved Odense Sygehus.•Vibyog Borup stationer har fået halvtimes drift mellem myldretidstimerne.•Etmeget benyttet morgenpendlertog (tog 4208) fra Nykøbing F afg. 6.36 blevefter dialog med pendlerformanden blev ændret til også i K12 at blive kørt medIC3 materiel frem for som planlagt dobbeltdækkervogne.
Herudover kan det nævnes at de strækningsansvarlige regionschefer løbendeopretholder en dialog med pendlerformændene. Dialogen omhandler ikkemindst den aktuelle og fremtidige køreplan.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen