Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1059410_0001.png
1059410_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
19. december 20112011-4323
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. december 2011 stillet mig følgende spørgsmål 215(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraRosa Lund (EL).

Spørgsmål nr. 215:

Ministeren bedes gøre rede for, hvilke uregelmæssigheder der har været i forbindelsemed brug af Uddannelseskortet og Hypercard, og hvilke problemer det har givetkortbrugerne i forhold til at opnå den transportydelse, de har betalt for.

Svar:

Det er mit indtryk, at de fleste unge på ungdomsuddannelserne er glade for ordningenmed HyperCard.De henvendelser, jeg har modtaget, drejer sig primært om manglende levering afkortet.DSB har tidligere oplyst mig om, at der, når en elev har bestilt kortet, sendes en mailmed betalingsoplysninger til eleven. Kortet udstedes ikke, førend betalingen ermodtaget.Jeg har endvidere modtaget en række henvendelser, der vedrører problemer med atkomme i kontakt med DSB Kundeservice.Det er ikke mit indtryk, at der er problemer med HyperCard, når eleven har modtagetdet.Det er uddannelsesministeren, der er ansvarlig for Uddannelseskortet. Jeg har derforbedt uddannelsesministeren redegøre for uregelmæssigheder i forbindelse medUddannelseskort.Uddannelsesministeren oplyser følgende:”Det it-system, der håndterer både Uddannelseskort og HyperCard, blev lanceret i 2008som et samarbejdsprojekt mellem den daværende SUstyrelsen og trafikselskaberne(Det Fælles Uddannelseskort, DFU).DFU blev udviklet til ungdomsuddannelserne og har understøttet dette områdetilfredsstillende. Det gælder også lanceringen af HyperCard fra 1. august 2011, dertilbyder elever i ungdomsuddannelser et mere gunstigt produkt end det ordinæreUddannelseskort. Styrelsen for Videregående Uddannelser og Uddannelsesstøtte(VUS) har i den forbindelse ikke oplevet noget ekstraordinært behov hos eleverne for
information eller hjælp.Side 2/2
Fra sommeren 2011 er transportrabat til de studerende ved videregående uddannelserogså blevet administreret via DFU. Begrundelsen var, at ordningen blev mereomfattende (og dermed markant forbedret), hvilket nødvendiggjorde indførelse afgeografiske restriktioner på rabatkortet. DFU havde allerede den funktionalitet, derunderstøttede dette.I forbindelse med overgangen til en digital ansøgningsprocedure for de videregåendeuddannelser den 1. juli 2011 var der en række vanskeligheder, der forhindrede en størregruppe studerende i at modtage deres uddannelseskort inden det ønskede tidspunkt.Disse problemer er nu helt overvejende løst.I opstartsfasen havde DSB endvidere en række tekniske vanskeligheder, der forsinkedeudstedelsen af uddannelseskort. Også disse problemer er overvejende løst.Der er ikke i øjeblikket større kendte fejl i DFU, men der er fortsat en rækkeuhensigtsmæssigheder, der løbende bliver løst. Der opleves dog jævnligtvanskeligheder for trafikselskaberne med at udstede og fremsende kort til destuderende. Trafikselskaberne bestræber sig på, at de studerende på anden vis opnården rabat, de er berettigede til, hvis kortudstedelsen forsinkes.De studerende, der uforvarende har fået et Uddannelseskort for sent, bliver tilbudtrefusion af enten trafikselskaberne eller VUS. Der har imidlertid været et betydeligtantal henvendelser, der har resulteret i en ventetid på op til 2 måneder, men denneekspeditionstid forventes primo januar at være på under 4 uger.DFU er udviklet med henblik på også at kunne håndtere midlertidige afvigelser fra dennormale transportvej mellem hjem og uddannelsessted, fx i forbindelse med praktik.Systemet kan imidlertid kun håndtere én alternativ destination inden for sammeperiode. Nogle studerende, især medicinstuderende, har ofte et langt mere komplekstrejsemønster, som DFU ikke understøtter. Disse studerende tilbydes derfor refusion forderes udgifter til ordinært indkøbte periodekort. Derudover arbejdes der iUddannelsesministeriet på at etablere en fremadrettet løsning inden for den nærmestefremtid.”
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen