Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1061050_0001.png
1061050_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. december 20112011-4272
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. december 2011 stillet mig følgende spørgsmål (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra HenningHyllested (EL).

Spørgsmål nr. 207:

Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt der er gennemført større anlægsarbejder påbanenettet i de seneste årtier, uden at dette har ført til en fuldstændig indstilling aftogdriften, således som Banedanmark planlægger i forbindelse med anlæg afdobbeltsporet mellem Lejre og Vipperød. I bekræftende fald bedes oplyst, hvilkeanlægsarbejder det drejer sig om, samt gjort rede for på hvilken måde, den almindeligetogdrift blev opretholdt, mens anlægsarbejdet foregik.

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:”Det har tidligere været almindelig praksis, at visse større anlægsarbejder på banenettetblev gennemført uden at indstille togdriften fuldstændigt. I de fleste tilfælde forlængerog fordyrer dette dog projekter betydeligt, da den effektive arbejdstid både forkortesom dagen, hvor der er trafik, og om natten, hvor der skal bruges ressourcer, på at gøresporet farbart til den følgende dag. Samtidigt kræver fortsat drift under anlægsarbejdebetydelige sikkerhedsmæssige foranstaltninger, som igennem de sidste årtier er blevetskærpet.I de seneste fem år er det derfor blevet mere almindeligt for større anlægsarbejder, athave én eller flere totalspærringer suppleret med kortere spærringer.Der gennemføres dog stadig anlægsprojekter uden totalspærringer. Dette var f.eks.tilfældet ved udskiftningen af sporskifter i Fredericia i 2011 og sporombygningenmellem Århus og Fredericia i 2008. For begge projekter var det muligt at undgåtotalspærring, da der er tale om dobbeltspor, og nabosporet dermed kunne benyttes,mens arbejdet blev udført.Den nye bane mellem København og Ringsted er en såkaldt ”bar-marksløsning”, hvorhovedparten af anlægsarbejdet foretages væk fra eksisterende jernbaner. Her forventeskun spærringer ved tilslutningerne til den eksisterende bane ved Vigerslev, Køge Nordog Ringsted.Anlæggelsen af dobbeltspor på Nordvestbanen giver ikke mulighed for at opretholdedriften på det eksisterende spor. Det skyldes bl.a., at flere dæmninger skal udvides, ogflere stationer bygges om. Hvis driften skulle opretholdes under anlægsarbejdet villedet både fordyre og forlænge projektet samtidigt med, at togdriften kun ville kunne
opretholdes i begrænset omfang.Side 2/2
Det skal i den forbindelse nævnes, at totalspærringerne på Nordvestbanen er lagt isommerferien for at give færrest mulige gener for pendlerne.”
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen