Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
Talepunkter til brug i Transportudvalget den 6.december 2011 vedr. rådsmødet den 12.december 2011Indledning
Jeg skal hermed forelægge dagsordenenfor rådsmødet for EU’stransportministre, der finder sted den12. december 2011.Jeg vil i alt forelægge 2 sager forudvalget hvoraf den ene skal forelæggesEuropaudvalget til orientering og denanden til forhandlingsoplæg.Jeg vil starte med sagen tilforhandlingsoplæg.
Forslag til nyeTEN-T-retningslinjer
Det drejer sig om Dagsordenspunkt 2om Kommissionens forslag tilforordning om nye TEN-Tretningslinjer.Det overordnede formål med de
Side 2/8
transeuropæiske transportnetværk (TenT) er at støtte infrastrukturprojekter påtransportområdet, der fremmer detindre markeds problemfri virkemådesamt styrker den økonomiske og socialesamhørighed i EU.Retningslinjerne sigter på at yde støttetil infrastrukturprojekter, der øgerintegrationen af de forskellige nationaletransportnet og integrationen mellemde forskellige transportformer.Det nuværende TEN-T-net i EU beståraf et relativt fintmasket net af jernbaner,veje, indre vandveje, havne oglufthavne, der dækker alle 27medlemslande.Udfordringen er nu ifølge
Side 3/8
Kommissionen, at infrastrukturen iEuropa er for fragmenteret, bådegeografisk og mellem nyetransportformer.Det er derfor nødvendigt at definere etfuldstændigt og integreret TEN-T-net,der tager højde for den udvikling ogblandt andet prioriterer dengrænseoverskridende infrastruktur iendnu højere grad.Kommissionen foreslår konkret enmodel med oprettelse afet samlet netmed et vidtforgrenet net af jernbaner,veje, havne og lufthavne.Oget hovednet,der forbinder de størreeuropæiske byområder, og somomfatter de større europæiske
Side 4/8
transportkorridorer, flaskehalse ogmultimodale knudepunkter.Regeringen finder det fornuftigt, atKommissionens forslag til nye TEN-Tretningslinjer indebærer ambitiøsemålsætninger for at skabe et egentligtfælleseuropæisk transportnet.Regeringen støtter Kommissionensoverordnede målsætninger omudbygning af grænseoverskridendestrækninger, bekæmpelse af flaskehalse,bedre mulighed for multimodaltransport samt udbredelse afinteroperabilitet.Det er vigtigt med langsigtedepolitikker, der både fremmermobiliteten og som samtidig er med til
Side 5/8
at indfri målsætningen om en kraftigreduktion i transportsektorensudledning af drivhusgasser.Regeringen støtter den overordnedemodel med et samlet net og et hovednet.Det er positivt, at det kommendehovednet inkluderer næsten alle denuværende prioritetsprojekter herunderFemern-forbindelsen og tilhørendelandanlæg.Regeringen er positiv overfor de afKommissionen foreslåedehovednetkorridorer og oprettelsen afkorridorplatforme bestående afmedlemsstaterne, da et forpligtendesamarbejde imellem medlemslandeneanses for nødvendigt for atimplementere ambitionerne for
Side 6/8
hovednettet og udvikle effektivegrænseoverskridendetransportkorridorer.Regeringen vurderer, at en kombinationaf muligheden for TEN-T-støtte samttilhørende forpligtelser og fælles reglergør det muligt at accelerere eksempelvisudrulningen af det fælleseuropæiskesignalsystem for jernbanen, ERTMS.Næste sag forelægges til orientering.Oprettelse af etfælles europæiskjernbaneområde
Det drejer sig om - Dagsordenspunkt 1 -om Kommissionens direktivforslag omoprettelse af et fælles europæiskjernbaneområde, der indeholder ensammenskrivning af de direktiver, derer omfattet af den første jernbanepakke,til ét direktiv.
Side 7/8
Det er sigtet med direktivforslaget atforenkle, præcisere og modernisere denuværende regler for at skabe etegentligt indre marked forjernbanetransportydelser.Min forgænger forelagde sagen forudvalget til forhandlingsoplæg forud forrådsmødet i juni 2011 og derfor vil jegikke gå i detaljer med dette forslag i dag.På rådsmødet den 16. juni 2011 blev dervedtaget en ”generel indstilling”. Sidenhar man afventet Europa-Parlamentetsbehandling af sagen, der blev afsluttetden 16. november 2011.Det polske formandskab har nu satsagen på dagsordenen til ”politiskenighed” som i princippet stadfæsterden generelle indstilling fra juni uden
Side 8/8
substantielle ændringer.Sagen vil herefter skulle behandlesunder dansk EU-formandkab.TAK