Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1061268_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
22. december 20112011-4240
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. december 2011 stillet mig følgende spørgsmål (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra KristianPihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 199:

Med baggrund i tidligere oplysninger fra DSB om, at der ikke findes disponibledieseldrevne tog på det europæiske marked til mulig lukning af materielgabet ikølvandet på IC4-affæren og indtil elektrificering af fjernstrækninger er gennemført,bedes ministeren bekræfte, at de hollandske statsbaner har sat følgende overskydendemateriel til salg, alternativt til udlejning:• 24 stk. Lint 41 som er et letvægtstog, der allerede anvendes i stort omfang afdanske lokalbaner.• 26 stk. DM 90, som er et togsæt med hastighed op til 140 km/t. Bygget afTalbot/DÜWAG i Tyskland i perioden 1995-1998.

Svar:

Jeg forstår spørgsmålet således at spørgeren vurderer, at 83 IC4-togsæt med over 200siddepladser i hvert togsæt, og med en hastighed på op til 200 km/t vil kunne erstattesaf hhv. 24 Lint 41 regionaltog med en maksimal hastighed på 120 km/t og i alt 128siddepladser samt 26 DM 90-togsæt fra 1990’erne, som har en tophastighed på 140km/t og i alt 117 siddepladser.Jeg mener ikke at anvendelse af både Lint 41 og DM 90 i fjerntrafikken – hvorefterspørgslen er stor og togene skal kunne køre mindst 180 km/t - er et reelt alternativtil IC4.Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen