Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1060568_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. december 20112010-4215
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Transportudvalget har i brev af 1. december 2011 stillet mig følgende spørgsmål197 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 197:

”Med henvisning til TRU alm. del – bilag 95 og 97 bedes ministeren oplyse an-lægsomkostningerne for etablering af østvendte ramper til Vestmotorvejenved Vemmedrup og foretage en vurdering af den samfundsøkonomiske gevinst(interne rente) ved gennemførelsen af dette projekt. Endvidere ønskes det be-lyst, hvordan anlæg af østvendte ramper har relation til anlæggelsen af Ny baneKøbenhavn-Ringsted, herunder om der kan være tale om synergieffekter i densammenhæng.”

Svar:

Der foreligger ikke et projekt for anlæg af østvendte ramper ved Vemmedrup ogVejdirektoratet har derfor ikke grundlag for at foretage beregninger af anlægs-omkostningerne herfor.Derfor kan jeg heller ikke give et bud på de samfundsøkonomiske effekter af etsådant rampeanlæg.For så vidt angår projektet Ny bane København – Ringsted kan jeg informereom, at der ved projekteringen af den ny bane tages højde for, at der skal væreplads til eventuel anlæg af østvendte ramper.Jeg kan endeligt tilføje, at der ikke vil kunne skabes væsentlige anlægsmæssigesynergieffekter ved at sammenkoble anlæg af østvendte ramper med anlæg afden ny bane. Banedanmark oplyser, at der højst vil kunne opnås marginale for-dele i forhold til genanvendelse af jord.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen