Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1060896_0001.png
1060896_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. december 2011
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. november stillet mig følgende spørgsmål186 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Flemming Damgaard Larsen (V)

Spørgsmål nr. 186:

"I forbindelse med etableringen af Farøbroen blev det besluttet, at når den stodfærdig, skulle Storstrømsbroen gennemgå en gennemgribende istandsættelse.Af ukendte årsager blev det efter Farøbroens bygning besluttet at droppe dennegennemgribende istandsættelse. Ministeren bedes redegøre for, hvorforistandsættelsen, som oprindeligt besluttet, ikke blev gennemført, og hvem dertraf beslutningen om ikke at gennemføre den oprindeligt besluttedeistandsættelse af Storstrømsbroen?"

Svar:

Vejdirektoratet og Banedanmark har oplyst følgende:Storstrømsbroen ejes i fællesskab af Vejdirektoratet og Banedanmark.Vejdirektoratet har ansvaret for vejkassen bestående af vejbane ogfortov/cykelsti, mens Banedanmark har ansvaret for banekassen samthovedkonstruktionen bestående af broens bærende overbygning (bjælker) ogbropillerne.Det kan oplyses, at Vejdirektoratet og DSB i 1975 efter aftale med daværendetrafikminister udarbejdede en rapport, der redegjorde for tilstand og udgiftertil en hovedistandsættelse af vejkassen på Storstrømsbroen. På baggrund afrapporten blev forskellige muligheder for mindre bekostelige istandsættelser ogmidlertidige reparationer undersøgt. De midlertidige reparationer i 1978-1979sigtede mod, at en beslutning om hovedistandsættelse kunne udskydes til 1985,hvor Farøbroene ville være etableret.I 1985 besluttede daværende trafikminister Arne Melchior (CD), atStorstrømsbroens vejkasse skulle vedligeholdes med henblik på en udskydelseaf hovedistandsættelsen til år 2000. Folketingets Trafikudvalg blevefterfølgende orienteret om dette.Det kan oplyses, at vejkassen på Storstrømsbroen således efterfølgende erblevet vedligeholdt efter en strategi, der sigtede på, at den allerede dengang
skadede vejkasse først skulle udskiftes, når levetiden var opbrugt. Detteindebar, at vejkassen skulle vedligeholdes indtil udskiftning. For at mindskevedligeholdelsesudgifterne og forlænge levetiden af vejkassen indførteVejdirektoratet i 1986 vægtbegrænsning på vejen for at få så meget af den tungetrafik over på de nye Farøbroer som muligt. Dette har over årene vist sig athave en stor reducerende virkning på nedbrydningen af vejkassen.Strategien blev løbende understøttet af forskellige typer af eftersyn, således atvejkassens sikkerhed hele tiden kunne konstateres at være til stede. Resultatetaf denne strategi har været, at vejkassen har kunnet vedligeholdes for relativtlave omkostninger, og at levetiden har kunnet udvides helt til 2014. Deindledende undersøgelser for udskiftning af vejkassen er derfor påbegyndt.Banedanmark oplyser, at Storstrømsbroens bærende hovedkonstruktioner erblevet vedligeholdt i normalt omfang, og at man, indtil der i oktober 2011 blevfundet revner i broens hovedragere, var af den opfattelse, at broenshovedkonstruktion var i god stand, broens alder taget i betragtning. Det skalbemærkes, at skaderne på vejkassen ikke har nogen sammenhæng med deopståede revner i Storstrømsbroens bjælker i den bærende overbygning.Jeg kan i øvrigt oplyse, at forligskredsen bag En grøn transportpolitik (S, RV,SF, V, DF, LA og K) med aftale af 17. november 2011 afsatte 25 mio. kr. tiludarbejdelse af et beslutningsgrundlag om, hvorledes vej- og banetrafikken kanopretholdes på den mest samfundsøkonomiske måde, herunder i forhold tiludviklingen i prognoserne for udviklingen i jernbanetrafikken, vedStorstrømmen. Beslutningsgrundlaget forventes færdigt før 1. juni 2012.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen