Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1063956_0001.png
1063956_0002.png
1063956_0003.png
1063956_0004.png
1063956_0005.png
1063956_0006.png
1063956_0007.png
1063956_0008.png
1063956_0009.png
1063956_0010.png
NB: Det talte ord gælder.

Samrådsspørgsmål Y-AA vedr. havnetunnel

Efter aftale vil jeg give en samletbesvarelse af de stillede spørgsmål.I spørgsmål Y spørger Martin Geertsenom jeg”principielt er enig i behovet foren havnetunnel i København? ”Jeg mener ikke, at man kan være i tvivlom, at en havnetunnel er et spændendebud på løsningen af nogle af de trafikaleudfordringer, som Hovedstadsområdetstår overfor.Det er netop en af grundene til, atforligskredsen bag aftalen om ”En grøntransportpolitik” i 2009 besluttede atundersøge projektet nærmere.Som det er fremgået ved tidligere
Side 2/10
samråd er jeg meget optaget af atforbedre mobiliteten iHovedstadsområdet. Regeringen er medtrængselsafgiften kommet med et budpå, hvordan mobiliteten kan blive bedre.Som jeg også har nævnt tidligere kan jegtilslutte mig de investeringer, man harbesluttet at foretage i Hovedstaden. Jegsynes også, at beslutningen om atundersøge en havnetunnel er både godog relevant.Det er vigtigt at se på, hvilke mulighederkan være for at skabe bedretransportmuligheder for mange iHovedstaden.Jeg er i den forbindelse meget bevidstom, at havnetunnellen kan spille envigtig rolle for den fremtidige mobilitet i
Side 3/10
Hovedstaden. Herunder for at flytte tungtrafik uden for centrum.Desværre er der ikke flere penge ikassen. Det er tilfældet i forhold tilelektrificeringen af jernbanenettet. Ogdet er også tilfældet i forhold til enhavnetunnel.Vi kommer ikke uden om at skulleforetage nogle meget hårde valgvedrørende vores infrastruktur i dekommende år.Her vil der også være behov for at se påmulighederne for at udbygge denkollektive transport med nye metro- ogletbaneforbindelser og ikke mindstforbedre både regional- og S-togsbetjeningen.
Side 4/10
Martin Geertsen spørger i spørgsmål Zom, hvorvidt jeg ”erprincipielt enig i, aten havnetunnel vil betyde mindregennemkørende trafik på Østerbro og iIndre By i København? ”De foreløbige trafikberegninger, der erlavet for en havnetunnel viser, at en nyringvejsforbindelse øst om Københavnvil kunne aflaste de indre bydele fortrafik, herunder også Østerbro og IndreBy.I spørgsmål Æ spørger Martin Geertsentil min ”principielle holdning tilalternativerne en langsgående(Nordhavn til Amager-motorvejen)eller østgående (Nordhavn tilRefshaleøen) havnetunnel?”
Side 5/10
Transportministeriet er i øjeblikket igang med at gennemføre enundersøgelse af mulige linjeføringer foren havnetunnel.Jeg vil derfor ikke på nuværendetidspunkt indtage principiellestandpunkter i forhold til linjeføringen.Jeg mener i stedet, at vi bør vente med attage overordnet stilling til muligelinjeføringer indtillinjeføringsundersøgelsen er færdig.Jeg mener dog grundlæggende, at vinaturligt må tage udgangspunkt i denlinjeføring som både trafikalt,økonomisk og miljømæssigt er denbedste.I spørgsmål Ø spørger Martin Geertsen
Side 6/10
om, jeg er ”enig i, at en muligfinansieringsmodel for så vidt angår enhavnetunnel kunne være enkombination af brugerbetaling forpassage, P-indtægter fra Københavnskommune samt yderligerekapitalisering af områder ejet af By &Havn? ”Der er ingen tvivl om, at en havnetunneler et meget omfattende og dyrt projekt,og at der vil være en storfinansieringsmæssig udfordring, somskal løses, hvis projektet skal realiseres.Som det fremgår af et samrådsspørgsmålÅ er der et arbejde i gang, hvor derblandt andet bliver set på muligealternative finansieringskilder tilprojektet.
Side 7/10
Det drejer sig om brugerbetaling ogmedfinansiering fra grundejere samt påmulighederne for at anvende alternativefinansieringsformer, herunder ogsåOPP-løsninger.Jeg ser derfor frem til, at vi medresultaterne herfra vil kunne vurdereden finansieringsmæssige udfordring pået mere kvalificeret grundlag.Martin Geertsen spørger i spørgsmål Åtil min ”vurdering af samarbejdet istyregruppen til fremme af etbeslutningsgrundlag bestående afTransportministeriet, Vejdirektoratet,Sund & Bælt samt KøbenhavnsKommune?”Jeg skal som svar på spørgsmål Åindledningsvist oplyse, at jeg ikke selv
Side 8/10
deltager i styregruppen, idet der er taleom en embedsmandsgruppe.Mit indtryk er dog, at der er tale om etgodt og konstruktivt samarbejde mellemde involverede parter.I spørgsmål AA spørger MartinGeertsen om jeg agter ”at indkaldepartierne med henblik på at drøfteigangsættelsen af en egentligforundersøgelse af havnetunnel-projektet, så man frem mod 2013 kan fåtilvejebragt et egentligtbeslutningsgrundlag - og i givet faldhvornår?”Som bekendt gennemføres derstrategiske analyser af muligeinvesteringer i infrastrukturen efter2020. Analyserne gennemføres som en
Side 9/10
del af aftalen om ”En grøntransportpolitik”, som alle oppositionenspartier er med i.Analysen afsluttes i efteråret 2013,hvorefter parterne bag aftalen drøfterresultaterne og perspektiverne.Undersøgelsen af mulige linjeføringerfor en østlig ringvej/havnetunnel indgårnetop som en del af disse strategiskeanalyser.I analysen for Hovedstadsområdetindgår en række forskellige mulige bane-og vejprojekter. Udover havnetunellendrejer det sig bl.a. om nye metro- ogletbanelinjer, udvidelser og forbedringeraf S-togsbetjeningen, perspektiverne iRing 5-korridoren samt muligheden foryderligere opgraderinger af Ring 4.
Side 10/10
Overordnet vil resultaterne afundersøgelsen af en havnetunnel derforindgå i den samlede strategiske analyseaf hovedstadsområdet, som gennemføresfrem mod 2013.Når den igangværende undersøgelse afhavnetunnellen er færdig, vil jegnaturligvis drøfte perspektiverne forprojektet med forligskredsen.