Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1036868_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
4. november 20112011-3409
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. oktober 2011 stillet mig følgendespørgsmål 16 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 16 :"Ministeren bedes redegøre for, hvornår DSB første gang blev klar over, atvandtankene i IC4-togene ikke var frostsikret."Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, som svarer:”DSB kan oplyse, at vandtankene i IC4-togene er frostsikrede.Der er to systemer, som er medvirkende til at imødegå problemer med frost ivandtankene, når IC4-togene er opstillet på depotområder. Det ene system hartil hensigt at opvarme toget, samt opvarme udsatte rør og tanke ved laveudetemperaturer. Det andet system tømmer automatisk vandtankene, hvis detførste system svigter og udetemperaturen kommer under et givent niveau.Skulle der, som følge af fejl på begge systemer, alligevel opstå problemer medfrost i vandtankene på et togsæt, er DSB’s personale instrueret i ikke at sættetogsættet i drift. DSB’s forventer derfor ikke, at passagerer vil blivekonfronteret med IC4-tog med frostsprængte vandtanke.DSB kan endvidere oplyse, at styring og elektronik er specificeret til at leve optil en særlig standard, som stiller strengere krav end almindelige europæiskestandarder for at leve op til de lave temperaturer i Skandinavien. Standarden erudviklet af DSB, SJ, NSB og VR i fællesskab. ”
Med venlig hilsenHenrik Dam Kristensen