Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1056584_0001.png
1056584_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
14. december 20112011-4039
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. november 2011 stillet mig følgendespørgsmål 152 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Kristiand Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 152 :

"Med henvisning til bæreevnen for Storstrømsbroen bedes ministeren bedesoplyse, hvad der er kravet til akseltrykket for godstog i henhold til EU’sTechnnical Specifications for Interoperability (TSIs) for det konventionelleTEN-T jernbanenet, herunder om det er tilstrækkeligt med 7,2 ton/meter ellerom EU kræver 8 ton/meter. Endvidere bedes ministeren oplyse, hvad der erStorstrømsbroens nuværende bærevene for tog i broens nuværende tilstand,regnet i akseltryk i tog/meter."

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser følgende:”Belastninger fra jernbanemateriel på infrastrukturen opgøres i henholdsvisaksellast (opgøres i ton eller kN) og linielast (opgøres i ton/meter eller i kN/m).Delstrækningen fra Ringsted til den kommende Femernforbindelse er enopgraderet TEN-hovedstrækning med blandet trafik. Dette er ioverensstemmelse med Danmarks indmelding til Kommissionen om detfremtidige TEN hovednet (core TEN) i 2010, og som efterfølgende er accepteretaf Kommissionen.Dette betyder, at strækningen blandt andet skal kunne befares med D4-last,som betyder 22,5 ton aksellast og 8,0 t/m linielast med 100 km/t. For letterepersontog vil hastigheden være 160 km/t. I praksis er de godstog, der i dagkører på det danske jernbanenetdog ikke så tunge, men vejer ifølge oplysningerfra jernbanevirksomhederne op til 6,0 t/m.Det er dog endnu ikke fastsat, hvornår de danske TEN strækninger skal opfyldeTSI kravene, og der vil i den kommende tid blive udarbejdet enovergangsstrategi for, hvornår Danmark forventer at overholde kravenefuldstændigt. Dette betyder, for Storstrømsbroens vedkommende, at kravet om8,0 t/m linielast tidligst vil blive opfyldt, når broen på et tidspunkt bliver
Side 2/2
fornyet. Det skal bemærkes, at der er en række andre bygværker påstrækningen Ringsted – Rødby, som heller ikke er godkendt til en linielasthøjere end 7,2 t/m.Med Storstrømsbroens nuværende tilstand, indtil de sidste kortere revner erudbedret, er det kun tilladt at køre med togsæt på broen. Det tungeste af dissehar en linielast 2,4 t/m.Når udbedringen af alle revner er afsluttet, forventes det, at der igen kantillades kørsel med tog med et akseltryk på 22,5 t og linielast på 3,6 t/m,herunder at der kan gives tilladelse til kørsel med ME-lokomotiver ogdobbeltdækkervogne.Genskabelse af den hidtidige tilladelse til kørsel med tog med en linielast på 7,2t/m, vil kræve yderligere forstærkningsarbejder.”Jeg kan herudover oplyse, at Banedanmark i samarbejde med Vejdirektoratetog Sund & Bælt har påbegyndt udarbejdelsen af et beslutningsoplæg om deforskellige løsningsmuligheder for Storstrømsbroen. Beslutningsoplægget skalvære klar inden sommeren 2012.Med venlig hilsenHenrik Dam Kristensen