Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
7. december 20112011-3999
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. november 2011 stillet mig følgendespørgsmål 151 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).Spørgsmål nr. 151 :
”Hvordan vil regeringen følge op på regeringsgrundlaget "Et Danmark, der stårsammen", hvori det bl.a. fremgår, at regeringen vil skabe en ny trafikpolitik, sådanskerne lettere kan komme på arbejde, og at det bliver mere attraktivt forflere danskere at bruge den kollektive trafik samtidig med, at regeringen vilarbejde for togforbindelser med væsentlig lavere rejsetid?”Svar:
Regeringsgrundlaget indeholder ikke alene mål, men også overordnedevirkemidler. Men det er klart, at pengene skal være der før vi kan begynde atbruge dem. Som bekendt var der ikke meget tilbage i Infrastrukturfonden daregeringen trådte til i oktober.Og samtidig har vi måtte finde 300 mio.kr. alene i 2012 for at annullere denstore besparelse, som den tidligere regering lagde op til i forhold til DSB. Dissepenge kunne bruges på andre måder, men det er nu engang helt fundamentaltfor togforbindelserne at DSBs økonomi ikke bringes i en endnu værreforfatning. Det kommer vi ikke uden om. Samtidig skal der styr på DSBsmaterielsituation.Regeringen vil som bekendt også fremsætte forslag om indførelsen af enbetalingsring i hovedstadsområdet. Betalingsringen vil forbedre miljøet,reducere biltrafikken og styrke fremkommeligheden på vejene og dermed spareborgere og virksomheder for kostbar tid, som i dag spildes i køer. Indtægternefra betalingsringen skal anvendes til bedre og billigere kollektiv trafik ihovedstadsområdet, således at pendlerne og andre rejsende får et stærktalternativ til bilen.Regeringen vil endvidere fremsætte forslag om en kilometerbaseret afgift pålastbiler, hvis provenu skal bruges på den kollektive trafik.
Side 2/2
Vi vil fortsætte arbejdet med udviklingen af forbindelserne mellem Øst- ogVestdanmark - ikke mindst jernbaneforbindelserne, herunder undersøgelserneaf en Kattegatforbindelse.Jeg vil i særlige grad gerne fremhæve regeringens planer om elektrificering afjernbanenettet. Regeringen er klar til at tage fat på elektrificeringen afjernbanen. Det er godt for miljøet og en god forretning for samfundet, og detkan på længere sigt give en bedre togdrift. Men det kræver at finansieringenkan komme på plads.Vi kom ikke på plads med det hele, men jeg vil da også glæde mig over denpolitiske aftale som regeringen indgik med Venstre, Dansk Folkeparti, LiberalAlliance og Det Konservative Folkeparti den 17. november 2011 om bl.a. nyeprojekter for at styrke buskørslen, som jo er en meget vigtig del af denkollektive trafik, og de næste skridt for at løse problemerne omkringStorstrømsbroen, som er helt afgørende for jernbaneforbindelserne i denne delaf landet og for den kommende faste forbindelse over Femern. Jeg vil ligeledesglæde mig over at vi den 31. oktober fik underskrevet aftalen om en ny letbane iÅrhus.Der således en række konkrete intiativer på vej. Der skal investeres i en bedrekollektiv trafik. Men pengene skal være der, og der skal arbejdes hårdt med atbringe forholdene omkring DSBs økonomi og materielsituation i orden igen.Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen