Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
7. december 20112011-3997
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. november 2011 stillet mig følgendespørgsmål 149 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).Spørgsmål nr. 149
"På baggrund af borgerhenvendelser om reduceret togbetjening af de mindrevestfynske stationer mellem Middelfart og Odense bedes ministeren redegørefor planerne for den fremtidige regionale togbetjening på Vestfyn, herunder omDSB i denne togbetjening fremover vil tage øget hensyn til transportbehovethos lokale pendlere, der dagligt skal til Odense og Fredericia."Svar:
Ansvaret for togbetjeningen af de vestfynske stationer ligger hos DSB indenforde rammer, der er indeholdt i trafikkontrakten mellem Transportministeriet ogDSB. I kontrakten for perioden 2005-2014, som blev indgået under dentidligere VK-regering, er DSB forpligtet til at betjene de små stationer påVestfyn mindst en gang hver anden time i hver retning.DSB har hidtil valgt at give stationerne en større betjening end kontraktenkræver, herunder også de mindste stationer. På de fire små stationerHolmstrup, Skalbjerg, Gelsted og Bred stiger der i alt 110 passagerer på togenedagligt. Det svarer til 1,5 passager pr. afgang og station, idet den mindstestation i gennemsnit har lidt under 1 passager i snit pr. afgang. Tilsammenligning har de øvrige fem stationer mellem Odense og Middelfart etpassagertal på omkring 875 passagerer dagligt.DSB har besluttet at reducere betjeningen af de små stationer i køreplanen for2012 - med virkning fra 11. december 2011 . Det daglige antal afgange reduceres
Side 2/2
fra 18 til 11 på hverdage, fra 17 til 10 om lørdagen henholdsvis fra 16 til 9 omlørdagen.Ændringen sker for at kunne give en hurtigere betjening af de øvrigelokalstationer på Vestfyn og deres 8 gange større passageromfang. På deafgange som springer de små stationer over, kan rejsetiden reduceres med 14minutter mellem Odense og Middelfart svarende til 29 pct. I modsat retning erder tale om en reduktion på 8 minutter svarende til 19 pct.Samtidigt bliver det muligt at opnå en bedre udnyttelse af banekapaciteten påden stærkt belastede hovedbanestrækning mellem Odense og Middelfart tilfordel for flere tog mellem landsdelene.Med venlig hilsenHenrik Dam Kristensen