Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1056759_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
Dato14. december 2011J. nr. 2011-3976Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Transportvalget har i brev af 17. november 2011 stillet mig følgende spørgsmål148 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Hans Kristian Skibby (DF).

Spørgsmål nr. 148:

Ministeren bedes, jf. Vejle Amts Folkeblad 5. August 2011 vedrørende ekspro-priationssagen fra Ølholm (Niels og Lisbet Vesterholm, Vejlevej 97), meddele,om ministeren anser det for god forvaltningsskik, når Vejdirektoratet i forbin-delse med denne ekspropriationssag ser ud til at have fremlagt forkerte støjbe-regninger og misvisende tegninger af ejendommen som beskrevet af Ole Kirk,chefkonsulent hos Videncenter for Landbrug, Aarhus?

Svar:

Vejdirektoratet har oplyst, at der, i tiden fra de første støjberegninger blev ud-ført og indtil ekspropriationen, er indført en ny støjberegningsmodel, der an-vender en anden skala end den gamle støjberegningsmodel. Den nye bereg-ningsmodels skala benytter lidt højere tal for den samme støj end den gamleberegningsmodel.I den nyeste støjberegning er der desuden korrigeret for erfaringer med, hvormeget støjen reduceres ved anvendelse af støjsvag belægning. Vejdirektoratethar oplyst, at der ikke er fejl i beregningerne, og opfattelsen af at der skulle væ-re fremlagt forkerte støjberegninger, må skyldes misforståelse af resultatet afden ændrede støjberegningsmodel.Vejdirektoratet har endvidere oplyst, at på et støjkort, fremlagt ved ekspropria-tionsforretningen, var en nordpil ved en fejl blevet vendt mod øst, men dettehar ikke haft nogen indflydelse på resultatet af støjberegningerne. Derudoverhar der ikke været fremlagt misvisende tegninger af ejendommen.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen