Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
12. december 20112011-3955
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. november 2011 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKarsten Nonbo (V).Spørgsmål nr. 136:
”Ministeren bedes redegøre for, om der ikke større chance for medfinansiering fra EU,hvis der bliver tale om en nybygget sænketunnel frem for en renoveret bro vedStorstrømmen?”Svar:
Der skelnes ikke i de nuværende retningslinjer for de transeuropæisketransportnetværk (TEN-T), og i den relaterede TEN-T-finansforordning, imellemnybygget infrastruktur og renovering af eksisterende infrastruktur.Begge typer af projekter har mulighed for at få tildelt TEN-T-støtte, såfremt deopfylder de overordnede målsætninger med TEN-T-programmet.Støtteprocentsatserne defineres i TEN-T-finansforordningen, hvor der skelnesimellem støtte til undersøgelser ('studies') og anlægsarbejde ('works').Undersøgelser kan medfinansieres med op til 50 pct. fra TEN-T-programmet. Forprioritetsprojekterne gælder der for anlægsarbejde en støttesats på op til 20 pct.Strækningen Ringsted-Rødby er defineret som en del af prioritetsprojekt nr. 20(Railway Axis Fehmarn Belt).Tildeling af støtte sker altid på baggrund af en konkret ansøgning i forbindelse medde ansøgningsrunder, som Kommissionen opslår via TEN-T-agenturet.Det bemærkes, at TEN-T-retningslinjerne samt den relaterede TEN-T-finansforordning er under revision, hvorfor definitioner og støtteprocentsatser kanændre sig.Medvenlig hilsen
Henrik Dam Kristensen