Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1050555_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
2. december 20112011-3869
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. november 2011 stillet mig følgendespørgsmål 127 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Leif Mikkelsen (LA).

Spørgsmål nr. 127:

"Vil ministeren oplyse, hvem der har forestået rapporteringen omStorstrømsbroens tilstand?"

Svar:

Jeg kan oplyse om, at ansvaret for Storstrømsbroen er delt mellemVejdirektoratet, der har ansvar for vejkassen, og Banedanmark, der har ansvarfor banekassen og de fælles dele af broen (piller og den bærende konstruktion).Både Vejdirektoratet og Banedanmark har de seneste år vurderet, hvilkearbejder der skulle gennemføres forud for åbningen af Femern Bælt-forbindelsen, således at Storstrømsbroen ikke skulle lukkes i længere tid deførste 15-20 år efter Femern Bælt-forbindelsens åbning. Vejdirektoratet ogBanedanmark har hver især rapporteret om disse arbejder.I forbindelse med forberedelsen af istandsættelsen af Storstrømsbroen fikBanedanmark til opgave på vegne af Vejdirektoratet og Banedanmark atkoordinere undersøgelserne af broens vej- og banedel og forestå planlægningenaf arbejderne. Banedanmark satte rådgiverfirmaet Rambøll til at genberegnebroens bæreevne. Ved genberegningen lokaliseredes der en uhensigtsmæssig-hed i samlingerne (konsollerne) i hoveddragerne mellem broens forskellige fag.Derfor blev der gennemført et særeftersyn af konsollerne og en stikprøvevisinspektion med røntgen af et mindre antal samlinger på både vej- og banedelenaf broen. Ved røntgenfotografering blev der fundet den første af i alt 11 revner,hvilket førte til den midlertidige lukning af jernbanetrafikken over broen. Efterfundet af den første revne gennemførtes fuld kontrol i to omgange med røntgenaf de kritiske områder på broen samt ultralydsinspektion af de ikketilgængelige samlinger.Banedanmark har været ansvarlig for rapporteringen om forholdene påStorstrømsbroen i forbindelse med særeftersynet.Med venlig hilsenHenrik Dam Kristensen