Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1054734_0001.png
1054734_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
9. december 20112011-3860
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. november 2011 stillet mig følgendespørgsmål 121 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 121:

Transportministeriet har sideløbende med Atkins-rapporten fremlagt en rapportom alternative materielstrategier som konsekvens af IC4. I denne rapportanføres en række tiltag, der kan bidrage til at løse materielproblemet, hvis IC4kører af sporet. Er ministeren rede til at afsøge helt nye veje til løsning af denstore udfordring, der opstår såfremt det politisk skønnes uhensigtsmæssigtmed en fortsat satsning på de fejlbehæftede IC4 tog?

Svar:

Jeg er ikke helt klar over, hvad spørgeren sigter til med udsagnet ”helt nyeveje”, men jeg kan oplyse følgende:Som bekendt er Atkins gennemgang af IC4 og IC2 projektet bestilt af dentidligere regering, som også lavede kommissoriet for Atkins arbejde. Jeg erfuldt ud overbevist om, at den tidligere regering valgte de mest kompetentejernbaneeksperter til at gennemgå IC4- og IC2-projektet.Atkins har gennemført en analyse, hvor de - som de eneste - har haft adgang tilalle de dokumenter og medarbejdere de ønskede. Der er mange der harholdninger til IC4 og til Atkins undersøgelse, men mig bekendt er der ikkeandre end Atkins, der har haft adgang til al viden om IC4.Atkins undersøgelse giver derfor det fagligt bedste grundlag for at tage stillingtil IC4- og IC2-projektet.Herudover skal jeg blot tilføje, at regeringen har sikret, at lejeperioden for de112 dobbeltdækkervogne er blevet forlænget, jf. Akt B af 10. november 2011,samt at det er regeringens politik at elektrificere hovedstrækningerne pådet danske banenet – startende med strækningen Lunderskov-Esbjerg.
Med venlig hilsenHenrik Dam Kristensen
Side 2/2