Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget1240 København K
DatoJ. nr.
7. november 20112011-3406
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. oktober 2011 stillet mig følgende spørgsmål12 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Morten Marinus (DF).Spørgsmål nr. 12:
"Ministeren bedes redegøre for, hvor mange klager Post Danmark modtagerpå årsbasis (i eksempelvis de sidste fem år) over, at postbudene har forsømtat ringe på hos borgere, som er hjemme - ofte i forventning om, at postvæseneter på vej med en pakke - når budene kommer for at aflevere pakker, men istedet kun efterlader en besked i postkassen om, at pakken kan afhentespå posthuset. Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at Post Danmark ophørermed denne praksis?”.Svar:
På baggrund af en udtalelse fra Trafikstyrelsen, der har indhentet oplysningerfra Post Danmark, kan jeg oplyse følgende:I forbindelse med reklamationer over pakker registrerer Post Danmark ikkeklagerne på et detaljeringsniveau, som gør det muligt at besvare spørgsmålet.Post Danmark er dog bekendt med, at der i visse dele af dagspressen har væretomtalt en del tilfælde, hvor det hævdes, at Post Danmark undlader omdeling afpakker, selv om adressaterne befinder sig på bopælen. På denne baggrund erPost Danmark på forsøgsbasis begyndt at registrere disse henvendelser påudvalgte distributionscentre, men der kan på grund af den korte periode, hvorforsøget har kørt, ikke drages en konklusion endnu.Post Danmark kan naturligvis ikke udelukke, at der kan forekomme enkeltetilfælde, hvor omdelingen bevidst er udeladt, og hvor der eventuelt kun ersendt en anmeldelse. Hvis det opdages, vil dette naturligvis blive betragtet somen tjenesteforseelse, og der vil blive taget de relevante skridt over formedarbejderen. Post Danmark bemærker, at det faktisk er nemmere at omdeleen pakke, end at tage pakken med retur til distributionscenteret.Følgende forhold kan ifølge Post Danmark give anledning til misforståelser:
Side 2/2
•Derer indført et nyt pakkeprodukt, hvor afsenderen ikke har betalt foromdeling til den enkelte husstand. Denne mulighed – ”Pakker udenomdeling” – kan give anledning til misforståelser.•Vedaflåste opgange kan pakkeomdelerne ikke altid komme til at aflevere enpakke eller en anmeldelse, idet pakkeomdelerne i modsætning tilbrevomdelerne ikke har nøgler til disse opgange. Anmeldelsen sendes istedet som et brev og omdeles næstfølgende hverdag. I den forbindelseforklares det for modtageren, at der har været forsøgt afleveret en pakke,men da det ikke har kunnet lade sig gøre, fremsendes en meddelelse somskal bruges til at afhente pakken på posthuset.Endelig har Post Danmark oplyst, at antallet af klager vedrørende pakker kuner 0,121 pct. af det samlede antal befordrede pakker, svarende til én klage forhver 825 pakker.Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen