Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1169178_0001.png
1169178_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
23. oktober 20122012-3062
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. september 2012 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Lars Christian Lilleholt (V).

Spørgsmål nr. 1095:

Fra hvornår planlægger Transportministeriet at forringe den regionale togbe-tjening af Vestfyn mellem Odense og Middelfart, og vil der i så fald ske en re-duktion af kontraktbetalingen til DSB?

Svar:

Trafikomfanget på Vestfyn er fastlagt i den nuværende kontrakt mellem Trans-portministeriet og DSB, som løber frem til udgangen af 2014, jf. Aftale mellemregeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti, DetRadikale Venstre og Kristendemokraterne om Trafik af 5. november 2003. Derer således ingen planer om at ændre togbetjeningen på Vestfyn før en ny trafik-kontrakt træder i kraft fra 2015.Som led i forberedelserne til en ny trafikkontrakt med DSB fra 2015, og for iden sammenhæng at sikre et solidt fagligt prioriteringsgrundlag, har Trans-portministeriet bl.a. igangsat en analyse af lokaltogsbetjeningen på Vestfyn.Baggrunden herfor er regeringens mål om, at danskerne i 2030 skal køre dob-belt så meget i tog som i 2009.For at denne målsætning kan nås, er det afgørende, at den kollektive trafik bli-ver endnu mere attraktiv. En god kollektiv trafikbetjening må nødvendigvis til-rettelægges ud fra, hvor passagererne rejser til og fra, og den skal understøttemålet om vækst i den kollektive trafik.På den baggrund mener jeg, at der er et behov for at undersøge, om man kanlave en smartere trafikbetjening på Vestfyn. Derfor har Transportministerietinviteret DSB, Region Syddanmark og Fynbus til en drøftelse af perspektivernefor en fremtidig betjening af Vestfyn.Det er endnu for tidligt at sige noget om, hvad undersøgelsen vil vise, men mål-sætningen for arbejdet er, at danskerne skal køremerei tog – ikke mindre.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen