Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1182153_0001.png
1182153_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. november 2012
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. september 2012 stillet mig følgendespørgsmål 1094 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Ane Halsboe-Larsen (S).

Spørgsmål nr. 1094:

Ministeren bedes oplyse om Koelzsch-dommen (sag C-29/10) får betydning irelation til godskørselslovens § 6 stk. 4, hvoraf det fremgår, at 'indehaveren afen tilladelse skal følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører,der findes i de pågældende kollektive overenskomster”.

Svar:

Jeg kan oplyse, at Koelzsch-dommen efter min opfattelse ikke vil få betydning iforhold til ovennævnte bestemmelse, der nu fremgår af godskørselslovens § 6stk. 3.Bestemmelsen er et vilkår for, at vognmandsvirksomheder etableret i Danmarkkan opnå tilladelse til at udføre godskørsel for fremmed regning. § 6, stk. 3omfatter således alene de virksomheder, der kører gods for fremmed regning ihenhold til en dansk tilladelse, og er ikke rettet mod chaufføren. Der er tale omen offentligretlig forskrift, og overtrædelse heraf har således alenekonsekvenser i forhold til selve tilladelsen til at udføre godskørsel.Da bestemmelsen knytter sig til tilladelser udstedt til dansk etableredevognmandsvirksomheder, er udenlandske virksomheder, der lovligt udførercabotagekørsel i Danmark, ikke omfattet heraf. Her er chaufføren omfattet afde vilkår, der gælder i det land, hvor virksomheden er etableret. Såfremt enudenlandsk virksomhed ønsker at udføre godskørsel for fremmed regning iDanmark i et omfang, der går ud over det tilladte i forhold til cabotagereglerne,kræves en dansk godskørselstilladelse, hvorved virksomheden vil blive omfattetaf bestemmelsen i § 6, stk. 3.På den baggrund er det min vurdering, at Koelzsch-dommen ikke får betydningfor § 6, stk. 3.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen