Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1182151_0001.png
1182151_0002.png
1182151_0003.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. november 2012
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. september 2012 stillet mig følgendespørgsmål 1093 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Ane Halsboe-Larsen (S).

Spørgsmål nr. 1093:

Ministeren bedes oplyse hvilke konsekvenser Koelzsch-dommen (sag C-29/10)efter ministerens vurdering vil have for udenlandske chaufførersarbejdstagerrettigheder i Danmark, for så vidt de primært udfører deresarbejde i Danmark? Ministeren bedes i den forbindelse ydermere oplyse, omdet er ministerens vurdering, at Koelzsch-dommen giver anledning tillovændring eller ny forvaltningspraksis generelt og på transportområdetspecifikt.

Svar:

Jeg kan oplyse, at den pågældende dom, der er afsagt i marts 2011, vedrører enlastbilschauffør, der var bosiddende i Tyskland og ansat i envognmandsvirksomhed etableret i Luxembourg. Chaufføren udførtehovedsagelig kørsel mellem Danmark og Tyskland med lastbiler registreret iLuxembourg, men stationeret i Tyskland. Da chaufføren blev afskediget,anlagde han sag om erstatning for uberettiget afskedigelse m.v. modvognmandsvirksomheden. Spørgsmålet om, hvorvidt sagen skulle afgøres efterluxemburgsk lov eller efter tysk lov, der har ufravigelige regler omarbejderbeskyttelse, blev i den forbindelse forelagt EU-domstolen.I den konkrete sag udtalte EU-domstolen, at der ved afgørelsen af, hvorarbejdstageren sædvanligvis udfører sit arbejde, skal tages hensyn til, hvordenne udfører sine transportopgaver og modtager sine instrukser, hvorarbejdet organiseres, og hvor arbejdsredskaberne befinder sig. Endvidere skalder tages hensyn til, hvor transporten hovedsagelig gennemføres, hvor varerneaflæsses, og stedet, hvor arbejdstageren vender tilbage til, når opgaverne erløst.Jeg kan oplyse, at ifølge godskørselslovens § 6, stk. 3 (tidligere stk. 4), skalindehaveren af en vognmandstilladelse følge de bestemmelser om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de pågældende kollektiveoverenskomster. Chaufførens nationalitet er uden betydning.
Side 3/3
Bestemmelsen gælder således for alle chauffører – både danske og udenlandske– der er ansat i vognmandsvirksomheder etableret i Danmark med tilladelser ihenhold til godskørselsloven. Hvis en chauffør, der er ansat i en udenlandskvognmandsvirksomhed, sædvanligvis udfører sit arbejde i Danmark, vilvedkommende være omfattet af ufravigelige danske regler, såfremt en domstolfinder, at de i Koelzsch-dommen anførte kriterier er opfyldt. Dommen giverefter min opfattelse ikke grundlag for lovændring eller ny forvaltningspraksispå transportområdet.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen