Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1166558_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
12. oktober 20122012-3059
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. september 2012 stillet mig følgende spørgs-mål 1087 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 1087:

Er Gedserbanen generelt i dårligere vedligeholdelsestilstand end andre stræk-ninger i Danmark, hvor der udelukkende køres med veterantog og i bekræften-de fald: Hvordan kan ministeren anføre ”banens tilstand” som begrundelse for,at der ikke kan køre langsomtkørende veterantog mellem Gedser og NykøbingF?

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:”Det er kun på Banedanmarks jernbanestrækning Haderslev – Vojens, at derudelukkende køres med veterantog. Denne bane er udlejet til en lokal forening,der for egne midler har istandsat banen. Foreningen har herefter opnået Tra-fikstyrelsens godkendelse til at køre veterantog på banen.Tilstanden på langt størstedelen af Gedserbanen blev i efteråret 2010 vurderetat være så ringe, at Banedanmark ikke længere kunne give tilladelse til kørselpå banen, bortset fra et enkelt tilfælde, hvor der er givet tilladelse til at rangeremateriel fra Gedser – Nykøbing F og retur, på en række nærmere angivne be-tingelser. De nordligste 4 km af banen, der er i væsentlig bedre stand end re-sten af banen, anvendes i dag af DSB til testkørsler af IC4 togene.”
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen