Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1169708_0001.png
1169708_0002.png
Transportministeriet
MIXISTKRKN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
2012-3033
2 4OKT. 2012
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. september 2012 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU aim. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Anne Mette Winther Christiansen (V).
Spørgsmål nr. 1081:Vil ministeren redegøre for, hvad en kommune betaler i administrationsudgif-ter og kørselspenge pr. kørt km for henholdsvis en lokal kørsel og en flextur?
Svar:Trafikselskaberne har til opgave at varetage offentlig servicetrafik i form af al-mindelig rutekørsel jf. lov om trafikselskaber § 5, stk. 1. Almindelig rutekørselomfatter både ruter af regional og lokal karakter (lokal kørsel). Kommunernemå ikke selv varetage offentlig servicetrafik.Flere af trafikselskaberne har endvidere et befordringstilbud til borgerne i dekommuner, som har indført Flextrafik. Ordningen betegnes ofte Flextur ellertelekørsel. Ordningen er en del af den rutebundne kollektive trafik og benyttesofte til at supplere den traditionelle kollektive trafik i områder, hvor almindeligrutedrift grundet lave passagertal ikke er økonomisk hensigtsmæssig.Alle borgere har mod en egenbetaling adgang til at bestille kørsel og blive kørtfra adresse til adresse med Flextur/telekørsel.Trafikselskaberne skal udover almindelig rutekørsel varetage individuel handi-capkørsel jf. lov om trafikselskaber jf. § 5, stk. 4. Dette er en ordning for perso-ner, der som følge af deres bevægelseshandicap har behov for hjælpemidler ogsom følge deraf ikke kan benytte den almindelige offentlige transport - selv omtransportmidlet måtte være handicapvenligt indrettet. Ordningen skal såledesses som et alternativ til kollektiv trafik og kan alene anvendes af svært be-vægelseshæmmede, der er visiteret af kommunerne. Kommunerne må ikke selvvaretage individuel handicapkørsel.Kommunerne skal tilbyde deres borgere befordring efter anden lovgivning endlov om trafikselskaber. Kommunerne har mulighed for selv at varetage kørsel.Trafikselskaberne kan jf. § 5, stk. 3 i lov om trafikselskaber, efter aftale medkommunen eller regionen varetage den trafik, som kommunen eller regionen
skal varetage efter anden lovgivning. Dette er typisk kørsel til læge, speciallæge,skolekørsel mv.Trafikselskaberne befordrer således samlet set dagligt mange borgere medFlextrafik, som samkøres på tværs af ordninger.

I

henhold til spørgsmålet om administrationsudgifter og kørselspenge har jegaf Trafikstyrelsen fået oplyst, at man ikke er i besiddelse af data omkring kom-munernes betaling for den specifikke befordringsordning Flextur/telekørsel.Det er ifølge Trafikstyrelsen vanskeligt at opdele betalingen for rutekørsel i lo-kale ruter, så datagrundlaget er brugbart. Endvidere er kontrakterne for bus-kørsel pr. køreplanstime og ikke pr. km, hvorfor en pris pr. km ikke kan angi-ves.Trafikstyrelsen har endvidere oplyst, at man ikke har oplysninger om omfangetog omkostninger ved trafikselskabernes udførelse af opgaver for kommuner ogregioner i medfør af anden lovgivning, ligesom der heller ikke foreligger op-lysninger om kommunernes udgifter til administration og kørsel ved selv at va-retage kørselsopgaver frem for at lade dem løse af trafikselskaberne.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen