Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1182148_0001.png
1182148_0002.png
MINISTEREN
Transportudvalget
DatoJ. nr.
21. november 2012
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:

Spørgsmål nr.1070:

”Vil ministeren redegøre for, hvorfor det er muligt at opsætte skiltning tilprivatdrevne batteristationer langs danske motorveje, når ministeren i svaretpå spørgsmål nr. S 3998 henviser til, at skiltning til Danmarks første sikrederasteplads er afhængig af det fælleseuropæiske konventionsarbejde omvejafmærkning?”

Svar:

I mit tidligere svar på spørgsmål nr. S 3918 oplyste jeg, at de danskevejafmærkningsregler kun i begrænset omfang giver mulighed for, påmotorveje, at skilte til servicemål uden for disse.Jeg oplyste samtidigt, at problemstillingen vedrørende afmærkning af sikrederastepladser er under behandling i det fælles europæiske konventionsarbejdeom vejafmærkning, der foregår i FN-regi, samt at jeg finder dethensigtsmæssigt, at konventionsarbejdet kommer længere i den fællesafklaring, inden vi forholder os til eventuel afmærkning til sikrede rastepladser.Reglerne for servicevejvisning på motorveje er sådan, at ”Der må kun vej-visestil serviceanlæg (fx overnatningsmål, restauranter, tankanlæg, parkerings- ograstepladser), der ligger på motorvejens sideanlæg.” jf. § 394 i bekendtgørelsenr. 801 af 19. juli 2012 om anvendelse af vejafmærkning.Med hensyn til den optalte afmærkning med ”Batteriskift” på motorvejen vedsideanlægget Kildebjerg har Vejdirektoratet oplyst, at der er tale om enforsøgsafmærkning. Forsøget der foretages her, er således inden for rammerneaf ovennævnte bekendtgørelse, da batteriskiftestationen ligger i umiddelbartilknytning til motorvejen.Et fast princip i al vejvisning er, at når der først påbegyndes vejvisning til ettrafikalt mål, skal denne følges op helt frem til målet. Vejvisningen savnermening, hvis man når man kører af fra motorvejen ikke ved, om man skal køretil højre eller venstre for at finde frem til målet.
Side 2/2
Den i spørgsmål nr. S 3918 nævnte sikrede rasteplads i Padborg ligger i enafstand af ca. 2 km fra motorvejen, og ruten fra motorvejsrampen tilrastepladsen indebærer, at der skal drejes i flere kryds på det kommunalevejnet. Et skilt på motorvejen vil således ikke i sig selv være tilstrækkelig til attrafikanterne kan finde frem til målet.Derfor forudsætter en opsætning af skilt på motorvejen, at den lokalevejmyndighed (Aabenraa Kommune) står for opsætning af skilte mv. påstrækningen udenfor statsvejnettet. Vejdirektoratet vil tage kontakt tilAabenraa Kommune om sagen.Såfremt der mellem Vejdirektoratet og Aabenraa Kommune opnås enighed omat opsætte skilte på hele strækningen, er jeg åben over for at dispensere til etenkeltstående, afgrænset forsøg, der kan bidrage med erfaringer og øge vortvidengrundlag.Inden vi forholder os til den generelle udformning af reglerne og eventuelt nyeregler, finder jeg det fortsat mest hensigtsmæssigt at afvente yderligereafklaring, sådan som det også fremgår af mit svar på spørgsmål nr. S 3918.Jeg mener fortsat det er vigtigt, at der er fælles europæiske retningslinjer foropsætning af skilte og såfremt det igangværende konventionsarbejde måttepege på, at der ikke skiltes til sikrede rastepladser, vil dispensationen tilskiltning til den sikrede rasteplads ved Padborg blive inddraget igen.Jeg vil endvidere generelt opfordre til, at man udnytter andreinformationskanaler så som branchens medier, hjemmesider, navigationsanlægo.l., til at gøre lastvognschaufførerne opmærksomme på den sikrede rasteplads’beliggenhed. Herunder kan det overvejes om Vejdirektoratets hjemmeside kanvære en mulighed.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen