Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1158830_0001.png
1158830_0002.png
1158830_0003.png
1158830_0004.png

Cykelløb Aarhus-København 1. september 2012

1.

Baggrund for beslutning om gennemførelse af cykelløbet d. 1. sep-

tember 2012 på Storebæltsbroen

Sund & Bælt modtog i februar 2011 telefonisk henvendelse fra cykelløbsarrangør Jens Vegger-by, der ønskede at gennemføre cykelløbet Århus-København over Storebælt i 2012. Dette øn-ske har tidligere været afvist med henvisning til trafikafviklingen. Derfor har tidligere løb væretgennemført med bustransport over Storebælt. Nu blev det oplyst, at såvel statsminister somtransportminister stod bag ønsket om at afvikle cykelløbet. Derfor skulle der findes en model forafvikling af løbet.Henvendelsen blev fulgt op af et møde i transportministeriet den 7. april 2011 med transportmi-nister Hans Chr. Schmidt og arrangøren Jens Veggerby. Fra Sund & Bælt deltog Leo Larsen.Også på dette møde fremgik det, at det var et ønske fra højeste niveau i regeringen at afviklecykelløbet over Storebæltsbroen.Sund & Bælt oplyste ved den lejlighed, at forudsætningen for at afvikle løbet var, at det tidligstfandt sted i september, og at der tidligst kunne komme cykler på broen kl. 14.00. På det tids-punkt ville trafikken være under 1000 biler i timen, som er den maksimale kapacitet, når der kuner mulighed for biltrafik i et spor på Storebæltsforbindelsen. Cykelløbsarrangør Jens Veggerbyønskede adgang til Storebæltsbroen kl. 12.00, og beslutningen blev, at tidspunktet kl. 13.00blev accepteret af begge parter.Beslutningen om at gennemføre cykelløbet blev efterfølgende drøftet på kvartalsmødet mellemtransportministeren og Sund & Bælt Holding A/S d. 5. maj 2011.Af referatet fra mødet fremgår, at ministeren siger, at der har været afholdt to møder med JensVeggerby om afvikling af cykelløb mellem Århus og København via Storebæltsforbindelsen. Detfremgår også, at Sund & Bælts direktør Leo Larsen deltog på det seneste møde, og at ministe-ren fandt, at det var en glimrende idé med et sådant folkeligt arrangement.Leo Larsen oplyste i følge mødereferatet, at der var en god dialog mellem Sund & Bælt og cy-kelløbsdirektøren Jens Veggerby om at arrangere cykelløbet. Endvidere oplyste Leo Larsen, jf.referatet, at der vil blive et tidsvindue på 4½ time, hvor cyklisterne kan få lov at krydse Store-bælt ved egen hjælp. Uden for dette tidsvindue vil cyklisterne blive transporteret over Storebælti busser.Efterfølgende aftalte Sund & Bælt yderligere detailforhold med cykelløbsdirektør Jens Vegger-by. Det blev således aftalt, at en forudsætning for at afvikle løbet var, at der blev sat kegler op ihele forbindelsens længde imellem det hurtige og langsomme spor, så cyklerne benyttede nød-sporet og det langsomme spor, mens bilerne benyttede det hurtige spor. Endvidere blev det af-talt, at der blev opsat sikkerhedspersonale på hele forbindelsen for hver 350m, og rytterne skul-le passere broen i et tidsvindue mellem kl. 13 og kl. 17. Endelig var det en forudsætning, at poli-tiet kunne godkende planen af hensyn til trafikafviklingen.
Page 1/45 September 2012Job 150

2.

Løbsafviklingen

Cykelløbet blev afviklet som planlagt d. 1. september 2012. Der var således under hele løbetnormalt åben for trafik i de vestgående spor, mens et spor var spærret i østgående retning for atgive plads til cykelløbet, der startede kl. 13.Desværre opstod der kødannelse på op til 17 kilometer i forbindelse med cykelløbet. Årsagen eret sammenfald af flere uheldige omstændigheder.Den pågældende lørdag d. 1. september var der mere trafik over broen i østgående retning endforudsat i trafikprognosen. Der var således 5 pct. flere biler end den tilsvarende dag året før.Heri indgår ikke biler, der undervejs har opgivet turen pga. kødannelse og er kørt fra ved afkørs-ler på Fyn.Når trafikken afvikles i et spor opsættes af sikkerhedsmæssige årsager 1300 orange kegler,som markerer kørebanen for bilisterne. Opsætningen af disse påbegyndtes kl. 8.15 om morge-nen og blev afsluttet 10:45, hvilket medførte, at der ikke var to spor til rådighed for vejtrafikkenlørdag formiddag, hvor der traditionelt er mere trafik end om eftermiddagen, hvor cykelløbet blevafviklet.Der var tre mindre færdselsuheld på forbindelsen kl. 11.05, 11.14 og 12.36. Alle tre havarierblev afviklet hurtigt ved at placere de havarerede biler i nødsporet, og der var hjælpekøretøjer(såkaldte fejeblade) i beredskab i Knudshoved og på Sprogø til at håndtere havarerede biler.Der ankommer ingen biler til betalingsanlægget i en periode på 17 minutter i tidsrummet fra13:05 til 13.22. Årsagen er, at en kameravogn kører langsomt i trafiksporet og filmer den forre-ste cykelrytter, hvorved den øvrige trafik ikke kan komme forbi. Dette forhold er efterfølgendemeldt til politiet.Den tilladte hastighed i det åbne spor for biltrafik var 70 km/t. Trafikafviklingen under hele løbetvar præget af såkaldt ”kiggekø”, idet bilister regelmæssigt over længere strækninger fulgte cy-kelrytterne med 30-40 km/t, hvorved der opstod ”huller” i trafikken på anslået 100-300 meter.Det er vanskelig at få præcis information om kødannelsen. Det fremgår af Sund & Bælts vagt-journal fra Trafikovervågningscentret, at der er begyndende kødannelse (200 meter) ved Ny-borg kl. 10.40. Trafikken klumper sammen på forbindelsen, fordi enkelte kunder kører megetlangsomt. Ved løbets start kl. 13 meldes det, at der er målt 10 km. kø. Kl. 18 melder Vejdirekto-ratets Trafikinformationscenter om 17 km. kø. Kl. 18.30 meldes om 14 km. kø – en GPS målingpå tomtom.dk. Kl. 19.20 er der ikke længere kø i Knudshoved og kl. 19.30 er der normal trafikpå vestbroen.

3.

Erfaringer fra afvikling af cykelløbet Århus – København d. 1. septem-

ber 2012.

Cykelløbet var planlagt, så det skulle genere bilisterne mindst muligt. Blandt andet måtte cyk-lerne først passere broen efter kl. 13 og ikke om formiddagen, hvor der er væsentligt flere bilerpå broen. Sund & Bælt har tidligere afviklet motionsløb på broen uden større gener for bilister-ne, og cykelløbet blev planlagt ud fra de erfaringer.Kødannelsen i forbindelse med afviklingen af cykelløbet blev uacceptabelt lang. Det er vurde-ringen, at der er flere årsager hertil, men det primære problem vurderes at have været, at løbetstartede for tidligt på dagen.
Page 2/45 September 2012Job 150
Ved tidligere motionsløb er starten gået kl. 16 for motionisterne, og afspærringen er sat op førstpå eftermiddagen, hvor der er mindre trafik end om formiddagen. Denne gang blev afspærrin-gen sat op allerede fra morgenstunden for at være klar til at modtage motionisterne kl. 13. Vedløbets start kl. 13 var der således 10 km. kø. Var løbet startet senere på dagen, som ved tidlige-re motionsløb, er det erfaringen, at der ikke ville have været større kø ved løbets start, og såville trafikafviklingen kunne være sket med minimal kødannelse.Kødannelsen fandt bl.a. sted ved sammenfletning i Knudshoved, hvor trafikken fra to motor-vejsspor skal flette ind i et spor. Her viste det sig vanskeligt at opretholde et glidende flettefor-løb, når trafikmængden steg, idet trafikanterne ikke altid var flinke nok til at give plads til hinan-den. Det betød, at vores normale vurdering af kapacitet ved denne manøvre viste sig at værefor optimistisk.Ved afviklingen af tidligere motionsløb har der været dobbeltrettet trafik i de nordlige spor, mensdet sydlige spor udelukkende har været benyttet af motionisterne. Denne gang var der både tra-fik og motionister i det sydlige spor, mens de nordlige var helt uberørt af løbet. Motionisternebenyttede således nødsporet og det langsomme spor, mens bilerne benyttede det hurtige spor.Erfaringen fra cykelløbet med den blandede trafik er, at der opstod ”kiggekø”. Bilisterne kørteikke med de tilladte 70 km/t men holdt øje med cyklisterne i stedet. Dette problem kan være for-stærket af, at nogle af bilerne har været ”følgebil” for cyklisterne, og man har derfor villet holdeøje med ”egne” cykelryttere.Ved afvikling af tidligere motionsløb har der ikke været problemer med ”kiggekø”, og Sund &Bælt havde ikke forudset, at trafikanterne ville have denne adfærd i så udpræget grad, som til-fældet var. Hvis trafikken ikke var blevet afviklet med ”blandet” trafik af biler og cyklister, er detvurderingen, at kødannelsen ville være blevet mindre pga. begrænset ”kiggemulighed”.Som nævnt oven for fulgte en kamaravogn løbets førende rytter over hele Storebæltsforbindel-sen. Konsekvensen var, at der ikke var trafik i betalingsanlægget i 17 minutter ved løbets start.Det har helt sikkert også øget kødannelsen, og forholdet er politianmeldt af løbsarrangøren.Der var også tre mindre trafikuheld på løbsdagen. De skete forholdsvis tidligt på dagen, og vur-deringen i Sund & Bælts vagtjournal er, at to af disse ikke havde påvirkning af trafikken, mensder ikke er knyttet kommentar om trafikpåvirkning til det sidste uheld. Det sidste uheld var dogafviklet i løbet af 20 minutter, og Sund & Bælt havde hjælpekøretøjer i beredskab til at håndteremindre trafikuheld hurtigt for at minimere påvirkningen af trafikken.Der var 5 pct. mere trafik på løbsdagen end samme rejsedag sidste år. Dette kan have forvær-ret kødannelsen, men var cykelløbet afviklet senere på dagen, ville den ekstra trafik ikke sær-skilt have medført kødannelse.I ugen op til løbet blev der udsendt en pressemeddelelse om, at cykelløbet fandt sted, og at dermåtte påregnes en begrænset længere rejsetid. Dette blev bragt i flere medier, ligesom vi in-formerede om løbet på vores hjemmeside. Trafikanterne har derfor haft en vis mulighed for atindrette deres rejse ud fra kendskab til afvikling af cykelløbet. I pressemeddelelsen blev dog kunvarslet en mindre rejsetidsforlængelse på 10-15 minutter, og det er tvivlsomt, om dette har af-holdt nogen fra at køre i det tidsrum, der har været mest fordelagtigt for bilisten.I løbet af dagen blev der informeret om kødannelsen i trafikradioen og på skilte langs motorve-jen.
Page 3/45 September 2012Job 150
Storebæltsforbindelsen har en SMS tjeneste, som bilisterne kan tilmelde sig. SMS tjenestenforudsætter, at man tilmelder sig servicen, som gælder i 7 dage ved hver tilmelding. SMS tjene-sten informerer bilisterne om lukning af forbindelsen.Sund & Bælt vil i evalueringen af cykelløbet inddrage, om SMS tjenesten skal anvendes mereaktivt, så bilister, der har tilmeldt sig tjenesten, også får besked om alvorlig kødannelse ved Sto-rebæltsforbindelsen. Ligeledes vil selskabet overveje, om vi ved motionsarrangementer skal in-formere vores kunder mere via direkte mail. Dette vil altid være en afvejning af, hvor meget manskal forstyrre kunderne med.Konklusionen vedrørende cykelløbet er under alle omstændigheder, at der ikke i fremtiden bli-ver afviklet motionsarrangementer efter samme koncept som cykelløbet den 1. september2012.
Page 4/45 September 2012Job 150