Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1158835_0001.png
1158835_0002.png
1158835_0003.png
1158835_0004.png
1158835_0005.png
1158835_0006.png
1158835_0007.png
1158835_0008.png
1158835_0009.png
1158835_0010.png
1158835_0011.png
1158835_0012.png
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål BW om motionscykelløbetAarhus–København

Spørgsmål BW stillet efter ønske af

Lars Barfoed (K)

”Ministeren bedes redegøre for, hvordan han vil sikre, at der ikke ifremtiden opstår trafikkaos med store gener for tusindvis af bilister iforbindelse med cykelløb og lignende arrangementer påStorebæltsbroen, som det var tilfældet i forbindelse med cykelløbetAarhus - København lørdag den 1. september.I den forbindelse bedes ministeren oplyse:– Hvor mange bilister, der blev berørt af forsinkelser i forbindelsemed kørsel over storebælt ved den nævnte lejlighed.– Hvor store forsinkelser, der var tale om.– Hvordan Storebælt A/S havde forsøgt at forhåndsinformerebilisterne, herunder via sms til de, som er tilmeldt sms, beskeder omuregelmæssigheder m.v. på broen og via mail til brobizz-kunder.– Om der var kommercielle interesser bag løbet, der havde enindtjening på bekostning af de stærkt forsinkede bilister, der trodsforsinkelse måtte betale fuld pris for at køre over broen.”

Indledning

Lad mig allerførst slå fast, at det varunder den tidligere regering og dentidligere transportminister, at der blevgivet tilladelse til at gennemføre
Side 2/12
motionscykelløbet Aarhus–Københavnpå den valgte måde.Den daværende transportministerafholdt to møder med Jens Veggerby omcykelløbet. Og den daværendetransportminister fandt, at det var englimrende idé med et sådant folkeligtarrangement.Så jeg vil opfordre Lars Barfoed til atkontakte sin kollega i den daværenderegering for at få baggrunden for, at derblev givet grønt lys til at gennemførecykelløbet på den valgte måde.Jeg vil gerne understrege, at det erbeklageligt, at et folkeligt arrangementsom motionscykelløbet fra Aarhus tilKøbenhavn fik en så uheldig indflydelsepå trafikafviklingen på Storebælt.
Side 3/12
Det var på alle måder en uacceptabelkødannelse, der opstod.Det var alene den østgående trafik, dervar direkte berørt af cykelløbet. Såledesvar kørebanen fra Fyn mod Sjællandindsnævret til kun en vognbane.Jeg bad Sund & Bælt om at redegøre for,hvad der var sket.Sund & Bælt har oplyst, at den primæreårsag til den voldsomme kødannelse var,at løbet blev afviklet for tidligt på dagen iforhold til trafikmængden på broen.Der var dog også en række andreforhold, der medvirkede tilkødannelsen. En varevogn med kameraombord blokerede nærmest trafikken i
Side 4/12
næsten 20 minutter, da den filmede denførende cykelrytter i løbet.Desuden opstod der en såkaldt”kiggekø”, fordi bilisterne fulgteinteresseret med i motionscykelrytternesstrabadser over Storebælt.Endelig kunne en bedre og mere aktivinformationsindsats nok også havemedvirket til at mindske problemernemed at afvikle biltrafikken overStorebælt.Jeg vil nu besvare de konkretespørgsmål, der er blevet stillet.

Spørgsmål 1: Hvor mange bilister blev

berørt af forsinkelser i forbindelse med

kørsel over Storebælt ved den nævnte

lejlighed?

Det er vanskeligt at give et præcist svarpå, hvor mange bilister der blev
Side 5/12
forsinket i forbindelse med kørsel overStorebælt i forbindelse med cykelløbet.Vejdirektoratet foretager punktmålingerpå motorvejen mellem de forskelligemotorvejsafkørsler. Data fra dissemålinger kan benyttes til at vurdere,hvor mange bilister der er blevetforsinket. Dette kan sammenholdes medde trafikdata, der registreres ibetalingsanlægget i samme periode.Der er usikkerhed forbundet medregistreringen på motorvejen. Særligtnår der køres med nedsat hastighed,øges usikkerheden, fordi spolerne ivejbanen har svært ved at skelne, omkøretøjet kører langsomt, eller om detholder helt stille.
Side 6/12
Bedømt på Vejdirektoratets og Sund &Bælts egne registreringer, er detvurderingen, at mellem 8.500 og 9.500biler har holdt i kø eller oplevet nedsathastighed til under 60 km/t itidsrummet mellem klokken 11:00 ogklokken 19:30. I det tidsrum blev derregistreret kø i varierende omfang påFyn.Bedømt ud fra de tilgængelige dataoplyser Sund & Bælt, at den længste køvar ca. 14 km omkring klokken 15:00.I medierne og trafikradioen blev der taltom 17 km kødannelse. Ifølge Sund &Bælt stammer denne oplysningformodentlig fra VejdirektoratetsTrafikinformationscenter og er baseretpå meldinger fra den 1. september, det
Side 7/12
vil sige den dag arrangementet fandtsted.Uanset om køen var 14 km, 17 km ellernoget der imellem, var der tale om enuacceptabel lang kø.

Spørgsmål 2: Hvor store forsinkelser

var der tale om?

Dette spørgsmål kan der ikke gives ethelt præcist svar på. Det skyldes deregistreringsudfordringer, som blevomtalt under min besvarelse af detforegående spørgsmål.Med udgangspunkt i Sund & Bæltsregistreringer i betalingsanlægget harselskabet beregnet den samledeforsinkelse til ca. 9.000 biltimer. Detindebærer, at de berørte biler formodesat have holdt i kø i gennemsnit i ca. 1
Side 8/12
time og i værste fald omkring 1½–2timer.På selve dagen for arrangementet var detfremme i medierne, at der kunne opståforsinkelser på op til 3 timer. Det kanikke udelukkes, at nogle bilister har haftså lange forsinkelser, eller i hvert faldhar haft den oplevelse, at forsinkelsenvar på 3 timer. Når forsinkelsen skalopgøres, skal man huske at fratrækkeden reelle rejsetid. Det er ikke sikkert, atalle rejsende, der var udsat forkøproblemer, har husket det, når de harvurderet forsinkelsen.

Spørgsmål 3: Hvordan havde A/S

Storebælt forsøgt at

forhåndsinformere bilisterne?

Sund & Bælt udsendte om morgenentirsdag den 28. august en
Side 9/12
pressemeddelelse til en bred kreds afmedier – både tv, radio, trafikradio ogtrykte medier. Pressemeddelelsen blevbragt de efterfølgende dage i flerelandsdækkende dagblade, lokalmedierog på mediernes hjemmesider.DR’s trafikradio oplyste hele lørdagen,hvor cykelløbet fandt sted, om denkonkrete situation ved broen. Herudovervar der information om restriktioner fortrafikanterne på A/S Storebæltshjemmeside og på selve løbsdagen ogsåvia skilte ved landfæstet i Nyborg.A/S Storebælt har en SMS-tjeneste, dertages i brug ved behov for aktueltrafikinformation fra broen, eksempelvisi forbindelse med lukning eller kraftigvind. Dette medie bruges ikke til at
Side 10/12
informere bilister om fremtidigearrangementer.Sund & Bælt oplyser, at der ikke blevudsendt e-mails til BroBizz-kunderne,da selskabet kun havde forventet enrejsetidsforlængelse over Storebælt på10–15 minutter. Selskabet anså detderfor ikke for nødvendigt at varsle omforsinkelser.Sund & Bælt oplyser videre, at der ikkeved tidligere afviklede arrangementer erblevet udsendt information til bilisternevia e-mail eller SMS.På baggrund af erfaringerne fra netopcykelløbet Aarhus–København vilselskabet nu vurdere, om direkte e-maileller SMS-tjenesten i fremtiden skal
Side 11/12
indgå som en kanal til bilisterne vedlignende arrangementer i fremtiden.

Spørgsmål 4: Var der kommercielle

interesser bag løbet?

Cykelløbet var arrangeret af VeggerbySport & Kultur. Det er en privatvirksomhed, der ud over cykelløbarrangerer VIP-arrangementer,foredrag, cykeltræning og cykelrejser.Jeg er ikke bekendt med, hvor storindtjening Veggerby Sport & Kulturhavde på at arrangere cykelløbet. Da deter en privat virksomhed, må man gå udfra, at den har tjent penge på atarrangere cykelløbet.

Afrunding

Om der fremover skal arrangeresmotionsløb, cykelløb eller andre
Side 12/12
folkelige arrangementer påStorebæltsforbindelsen må bero påkonkrete vurderinger afarrangementerne, og hvordan deforeslås tilrettelagt.Jeg har ikke lagt mig fast, men synes, deter for tidligt helt at udelukkearrangementer på Storebæltsbroen.Men det er helt klart, at der ikke måopstå problemer med trafikafviklingen istil med den, der opstod ved dettearrangement.Men hvordan ser man her i udvalget påat anvende Storebæltsforbindelsen tilfolkelige arrangementer af dennekarakter?