Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1166033_0001.png
1166033_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
11. oktober 20122012-2912
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. september 2012 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Rosa Lund (EL).

Spørgsmål nr. 1063:

Hvor mange praktikpladser mener ministeren, at der kan oprettes i forbindelsemed byggeriet af den faste forbindelse over Femern Bælt, og mener ministeren,at dette tal vil stige, hvis Femernbyggeriet anvender de samme sociale klausulersom Københavns Kommune? Vil ministeren samtidig redegøre for, hvilke tiltagministeren agter at tage for at sikre tilstrækkeligt med praktikpladser inden forFemernbyggeriet?

Svar:

Jeg har bedt Femern A/S redegøre for selskabets strategi i forhold til at skabepraktikpladser i forbindelse med anlægget af den faste Femern Bælt-forbin-delse. Selskabet har oplyst følgende:”Femern A/S ønsker at bidrage til, at der i forbindelse med anlægget af den fa-ste forbindelse over Femern Bælt bliver beskæftiget elever.Femern A/S arbejder aktuelt på en model for, hvordan et egentligt krav ometablering af praktikpladser kan indskrives i udbudsdokumenterne. Som følgeaf projektets størrelse og grænseoverskridende karakter samt det forhold, at debydende entreprenører vil have en stor grad af frihed til selv at definere ar-bejdsmetoder mv., er det en kompliceret opgave.Det er således afgørende for Femern A/S at sikre, at de kommende krav til en-treprenørerne bliver udformet på en sådan måde, at der ikke opstår juridiskeproblemer, herunder ikke mindst i forhold til EU-retten. Klagesager vedrøren-de en påstået overtrædelse af EU-reglerne mv. vil således kunne få store tids-mæssige og økonomiske konsekvenser for projektet.Det følger af EU-retten, at der ikke må opstilles krav, der direkte eller indirektekan indebære forskelsbehandling på baggrund af virksomhedernes eller ar-bejdskraftens nationalitet mv. Det følger endvidere af EU-retten, at kravet ompraktikpladser skal være både relevant og proportionelt i forhold til opgaven.
Det indebærer, at kravet til andelen af elever skal være på et rimeligt niveau, li-gesom kravet alene stilles i forhold til relevante stillingskategorier.Det er Femern A/S´ aktuelle forventning, at der vil kunne udformes en model,som er forenelig med EU-retten, der skaber grundlag for, at andelen af elever iforbindelse med Femern Bælt vil blive på op til 5 pct. af de timelønnede i pro-jektet inden for relevante fagområder.Det er vanskeligt på forhånd entydigt at vurdere det konkrete antal elever, somvil blive beskæftiget på projektet. Det skyldes, at antallet af elever i vid ud-strækning vil afhænge af entreprenørens organisering af arbejdet og sammen-sætning af arbejdsstyrken. Et skøn på baggrund af Femern A/S´ nuværende vi-den er, at der med det skitserede krav på op til 5 pct. vil kunne skabes beskæfti-gelse op til i alt 500 elevårsværk i anlægsperioden som helhed. Det skal under-streges, at eleverne vil kunne komme fra hele EU, og at der derfor ikke er nogengaranti for, at eleverne vil være danske.Femern A/S vil i de kommende måneder arbejde videre med at konkretiseremodellen, hvor der bl.a. foretages en ekstern juridisk vurdering, ligesom selska-bet vil fortsætte drøftelserne med arbejdsmarkedets parter.”Det følger af EU-retten, at et krav om praktikpladser skal være proportionelt ogrelevant i forhold til den konkrete opgave. Det indebærer, at det ikke på for-hånd er muligt at opstille en fast generel regel for, hvor mange elever der skalansættes i forbindelse med bygge- og anlægsprojekter. Som jeg har forstået det,er det også den tilgang, som Københavns Kommune anvender, idet kravet omantal elevårsværk fastsættes ud fra konkrete skøn af omfanget af fagligt arbejdei hvert bygge- og anlægsprojekt. Det er derfor ikke umiddelbart muligt at vur-dere, om antallet af praktikpladser på de kommende anlægsarbejder på den fa-ste forbindelse over Femern Bælt vil være anderledes, hvis de af KøbenhavnsKommune anvendte klausuler bliver anvendt på Femern Bælt-forbindelsen.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen