Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
11- oktober 20122012-2901
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. september 2012 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 1060:
Ministeren bedes gøre rede for, hvor mange danske havne der i dag er i standtil at forsyne skibe, der ligger til kaj, med strøm fra land.Svar:
Havnenes adgang til at levere strøm fra land til skibe under ophold i havn (her-efter benævnt ”landstrøm”), er ikke reguleret i Transportministeriets lovgiv-ning.Det kan bemærkes, at de danske havne i vid udstrækning har frihed til selv atvælge, hvilke ydelser havnen ønsker at levere. En evt. beslutning om at etablerekapacitet til at levere landstrøm er således i høj grad op til den enkelte havn.I forlængelse af ovenstående er der ikke i Transportministeriet en samlet over-sigt over havnenes nuværende evne til at levere landstrøm.En naturlig udfordring for ibrugtagning af landstrøm er de etableringsomkost-ninger, det indebærer, at bekoste etableringen af landstrømanlæg. By & Havnhar undersøgt udgiften til etablering af landstrømsanlæg til tre krydstogtskibeved den nye krydstogtterminal og vurderet, at det vil koste knap 300 mio kr. Iforlængelse heraf vurderer By og Havn, at det ikke på nuværende tidspunkt errentabelt at investere i landstrøm til krydstogtskibene i København, idet kun etfåtal af de pågældende krydstogtskibe kan tilsluttes landstrøm på nuværendetidspunkt. Som eksempel kan nævnes, at kun fire ud af de 68 forskellige skibe,der anløb København i 2011, ville kunne modtage landstrøm.En generel udfordring for nye teknologier er ofte fraværet af fælles standarder.På internationalt plan har standardiseringsorganetThe International Electro-technical Commisison(IEC) d. 13. juli 2012 publiceret fælles internationalestandarder for elektriske systemer for landstrømanlæg ombord på skibe såvelsom i havnene. Yderligere information om dette kan findes i IEC’s publikation(ISO/IEC/IEEE 80005-1:2012).
Der kan også være kapacitetsmæssige udfordringer ved at levere landstrøm,idet navnlig krydstogtskibe har et væsentligt strømforbrug under ophold ihavn. Til eksempel kan nævnes, at større krydstogtskibe, der besejler Køben-havn, har et individuelt forbrug på 8 til 14 MW under ophold i havn.Endeligt kan det være en udfordring i forhold til anvendelsen af landstrøm, atstrøm, der produceres på land, i medfør af energibeskatningsdirektivet(2003/96/EF) pålægges el-afgift i EU’s medlemslande, hvorimod skibes egen-produktion af strøm ikke afgiftspålægges tilsvarende. Kommissionens forslagtil ændring af energibeskatningsdirektivet af 13. april 2011, hvor spørgsmåletom afgiftsfritagelse indgår, er på nuværende tidspunkt under forhandling i EU.Energibeskatningsdirektivet hører imidlertid under Skatteministeriets ressort,og der henvises i den henseende generelt til skatteministeren.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen