Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1162910_0001.png
1162910_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
4. oktober 20122012-2899
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. september 2012 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 1059:

Ministeren bedes gøre rede for, hvor stor ekstraudgiften vil være ved at hævehastigheden til 250 km/t frem for de planlagte 200 km/t på den kommendeStorstrømsbro samt på strækningen Nykøbing F-Rødby.

Svar:

En ny forbindelse over Storstrømmen er planlagt til en hastighed på 200 km/t.Det svarer til den maksimale hastighed, som banestrækningerne nord og sydfor broen kan opgraderes til, i den udstrækning at man vil anvende den nuvæ-rende linjeføring. Nytteværdien af en højere hastighed på selve Storstrømsbro-en vil således være meget begrænset. En højere hastighed på en ny forbindelseover Storstrømmen indgik ikke i Banedanmarks undersøgelser af mulighedernefor den fremtidige løsning over Storstrømmen, der blev offentliggjort i maj2012.I forbindelse med projekteringen af de danske jernbanelandanlæg i tilslutningtil den faste forbindelse over Femern Bælt har Banedanmark undersøgt aspek-terne i en forhøjelse af hastigheden ud over 200 km/t. Det fremgår af side 21–23 i Banedanmarks redegørelse ’Generelle forhold Ringsted–Holeby. Miljøre-degørelse – høringsudgave, hæfte 1. Femern Bælt – danske jernbaneland-anlæg’, der blev offentliggjort i februar 2011, at Banedanmark har undersøgt,om det er samfundsøkonomisk rentabelt at etablere en højhastighedsbane, såpersontog kan køre med hastigheder på op til 250 km/t på den danske side afFemern Bælt. I Banedanmarks analyse blev der forudsat etableret en ny højha-stighedsbane mellem Køge og Lolland som et særskilt anlægsprojekt med enhelt ny linjeføring, herunder en ny linjeføring mellem Sjælland og Falster. Ensamfundsøkonomisk overslagsberegning viste, at en højhastighedsbane vilvære godt 15,5 mia. kr. dyrere at bygge og indebære en intern rente på 1,3 pct.For så vidt angår strækningen Nykøbing F–Rødby, vil en opgradering på Lol-land fra 200 km/t til 250 km/t – fra et par kilometer fra Frederik den IXs brotil den faste forbindelse over Femern Bælt – koste 150 mio. kr. ekstra i forholdtil den skønnede udgift til opgradering af strækningen til 200 km/t. En forud-
sætning for, at merudgiften kan holdes nede på 150 mio. kr., er, at banen mel-lem Nykøbing Falster Vest og Rødby Færge lukkes i en periode på 2½ år. Veden totallukning kan man fjerne de nuværende spor helt og dermed bygge enhelt ny bane i det eksisterende trace. Ved opgradering til 250 km/t vil det værenødvendigt at fjerne de eksisterende spor helt for at opbygge en ny sporkasse.Hvis banen skulle lukkes i kortere intervaller, ville arbejdet skulle opdeles i enrække etaper fordelt over adskillige år. Det ville gøre udgifterne højere end deekstra 150 mio. kr.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen