Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1163456_0001.png
1163456_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
5. oktober 20122012-2899
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. september 2012 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 1058:

”Ministeren bedes gøre rede for, hvor stor ekstraudgiften vil være ved at op-gradere strækningen Hobro-Ålborg til 200 km/t, fremfor til de planlagte 160km/t., samt oplyse rejsetidsgevinsten for denne hastighedsopgradering. Mini-steren bedes samtidig gøre rede for, hvorvidt det overhovedet vil være muligt atrealisere timemodellen for strækningen Århus-Ålborg, såfremt stræknings-hastigheden Hobro-Ålborg ikke bliver højere end 160 km/t.”

Svar:

Banedanmark har gennemført en VVM analyse for opgradering af banen mel-lem Hobro og Aalborg til en maksimal hastighed på 160 km/t. Den isolerederejsetidsgevinst er opgjort til 6 minutter. Det kan ses som tillæg til en gevinstpå 9 minutter på grund af den allerede besluttede fornyelse af signalerne.En fuld modernisering af banen til 200 km i timen forudsætter at den sidste ni-veauoverkørsel på strækningen i Svenstrup erstattes af en bro, hvilket rummeren selvstændig sikkerhedsmæssig værdi. De samlede udgifter for løsningenmed 160 km/t samt nedlæggelse af alle overkørsler andrager 232 mio. kr.Banedanmark vurderer, at omkostningerne ved en yderligere forhøjelse afmaksimalhastigheden til 200 km/t vil andrage 91 mio. kr., som vil kunne redu-cere rejsetiden med 2 minutter. Dermed kan rejsetiden for et tog mellem Aar-hus og Aalborg, der undervejs kun stopper i Randers, reduceres til 1 time og 4minutter.Det vil teknisk set ikke være umuligt at realisere Timemodellen mellem Aarhusog Aalborg uden opgraderingen mellem Hobro og Aalborg til 200 km i timen.Det kræver i givet fald at rejsetiden reduceres med mindst 6 minutter mellemAarhus og Hobro. Det vurderes imidlertid forholdsvis dyrere at reducere rejse-tiden syd for Hobro end nord for.
Med venlig hilsenSide 2/2
Henrik Dam Kristensen