Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
11. oktober 20122012-2899
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. september 2012 stillet mig følgende spørgs-mål 1054 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 1054:
Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt Banverket i Sverige har udviklet natio-nale funktioner til baseline 2.3.0d, og hvis dette er tilfældet, bedes gjort redefor, hvordan det vil påvirke den grænseoverskridende kørsel med godstog mel-lem Sverige og Danmark, når det nye ERTMS signalsystem, der baseres på ba-seline 3.0, etableres i DanmarkSvar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:”I forbindelse med de første ERTMS-projekter i Sverige anvendte Trafikverket(tidligere Banverket) baseline 2.3.0d med en pakke af nationale funktioner kal-det Nordic functions, som blev tilføjet på basis af udkastet til specifikationer forbaseline 3. Disse nationale funktioner er implementeret på en måde, så de ikkestiller krav om, at tog skal anvende dem, idet de på baggrund af interoperabili-tetsdirektivet ikke kan kræves implementeret i rullende materiel.Når det nye signalsystem baseret på baseline 3 etableres i Danmark, skal altrullende materiel udrustes i henhold til baseline 3. Baggrunden er, at baseline2.3.0d ikke indeholder alle de funktionaliteter, som er inkluderet i baseline 3,hvorimod ombordudstyr baseret på baseline 3 vil være bagudkompatibelt. Rul-lende materiel, der er udrustet på grundlag af baseline 3, forventes at kunneudnytte de svenskeNordic functionsved kørsel i Sverige. Det vil således ikkevære et problem, hvis det mod forventning skulle vise sig ikke at fungere.”
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen