Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1166819_0001.png
1166819_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. oktober 2012
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. september 2012 stillet mig følgendespørgsmål, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraikke medlem af udvalget (MPU) Preben Bang Henriksen (V).

Spørgsmål nr.1048:

Flyselskaberne udnytter i væsentligt omfang det forhold, at passagerernes kravi henhold til forordning og EU-domstolens praksis i bl.a. ”Sturgeon-dommen”ofte andrager et så relativt lille beløb (oftest 400 euro), at ingen orker selv atanlægge retssag, ligesom sagsomkostningerne i forbindelse med en retssag villigge under en evt. retshjælpsforsikrings selvrisiko. Passagererne har ret, menfår ikke ret. Anser ministeren det i den forbindelse for korrekt og ioverensstemmelse med EU-lovgivningen, herunder passagerforordning nr.261/2004, at danske flypassagerer-der enten hos Statens Luftfartsvæsen elleret tilsvarende relevant klageorgan i et EU-land-har fået medhold i en klage overflyforsinkelse og således tilkendt kontant kompensation ikke på nogen mådeassisteres af Statens Luftfartsvæsen i forbindelse med inddrivelse heraf?

Svar:

Jeg kan oplyse, at den nævnte forordning pålægger medlemsstaterne at udpegeet organ, der har ansvar for håndhævelsen af forordningen, og Trafikstyrelsen(tidligere Statens Luftfartsvæsen) er i Danmark udpeget somhåndhævelsesorgan.Det fremgår videre af forordningen, at medlemsstaterne skal fastlæggesanktioner for overtrædelse af forordningen. Der er imidlertid ikke noget krav iforordningen om, at medlemsstaterne skal assistere flypassagerer i civilretligtat inddrive en kompensation, som passagererne har fået tilkendt.Trafikstyrelsen kan på baggrund af en klage udtale sig i en konkret sag forflyvninger, der udgår fra danske lufthavne og flyvninger med EU-luftfartselskaber fra lande uden for EU til Danmark.Hvis Trafikstyrelsen i en konkret sag giver klageren medhold i klagen, ogluftfartsselskabet mod sædvane nægter at efterleve Trafikstyrelsens udtalelse,herunder nægter at udbetale skyldige beløb, må klageren ligesom iforbrugerklagesager selv rejse et civilt søgsmål mod luftfartsselskabet.
Side 2/2
Dog kan det komme på tale, at Trafikstyrelsen, hvis der er grundlag for det,beder anklagemyndigheden om at rejse straffesag ved domstolene modpågældende luftfartsselskab. Det følger således af luftfartslovens § 149, stk. 11,at overtrædelse af EU-forordninger på områder, der omfattes af loven, straffesmed bøde eller fængsel indtil 4 måneder.Afslutningsvis skal jeg gøre opmærksom på, at Europa-Kommissionen tidligerehar fremhævet Danmark som et af de lande, hvor håndhævelsesprocessen,herunder klagesagsbehandlingen om passagerrettigheder, var mest effektiv.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen