Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1163539_0001.png
1163539_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
5. oktober 20122012 - 2755
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. september 2012 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Martin Geertsen (V).

Spørgsmål nr. 1047:

Ministeren bedes redegøre for, om Transportministeriet er enig i konklusioner-ne på de prognoser for trafikudviklingen, som Københavns Kommune har lagttil grund for sin beslutning om potentielt at ville etablere et lyskryds ved Nord-havnsvej i København – jf. Berlingske Tidende den 10. september 2012, side 8.

Svar:

Transportministeriet har ikke været involveret i udarbejdelsen af KøbenhavnsKommunes nye trafikprognoser for Nordhavnsvej.Mine embedsmænd har gennemgået materialet, og jeg kan forstå, at det ikkefremgår helt klart hvilke forudsætninger der ligger bag Københavns Kommunestrafikberegninger.Københavns Kommune henviser i materialet til en redegørelse, som blev tilt-rådt af Københavns Borgerrepræsentation den 20. juni 2012. Hvis det er denneredegørelse der ligger til grund, ser det ud som om, at Københavns Kommune ideres trafikberegninger for Nordhavnsvej har forudsat, at der over de kommen-de år foretages omfattende milliardinvesteringer i den kollektive trafik, ud overde investeringer i bl.a. Cityringen, der allerede er besluttet. Investeringerneomfatter blandt andet 4 nye metrolinjer/etaper, 4 nye letbanelinjer, automati-seret drift i hele S-togsnettet, øget S-togsdrift og udvidelse af S-togsnettet tilRoskilde og Helsingør. Der er således tale om investeringer, som ikke er beslut-tet på nuværende tidspunkt.Det vil i givet fald være investeringer, der påvirker byudviklingsmønstrene ogefterspørgslen efter biltrafik, og som dermed indebærer, at der kan antages enlavere vækst i biltrafikken, end det ellers ville have været tilfældet.Trafikberegningerne har således i højere grad karakter af at være en analyse afkonsekvenserne af de nævnte investeringsprojekter end at være en traditionelfremskrivning, hvor man alene medtager besluttede projekter.
Med venlig hilsenSide 2/2
Henrik Dam Kristensen