Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1160794_0001.png
1160794_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
1. oktober 20122012-2754
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. september 2012 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 1039:

Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt de umatrikulerede arealer, der liggervest og sydvest for DSB’s værksteder på Otto Busses Vej, og som i dag ejes afDSB, Ejendomsudvikling A/S og Banedanmark, kan omdannes til rekreativeformål for indbyggerne på Vesterbro, jf. Boldklubben Vestias høringssvar"OttoBussesvej - Tillæg nr. 1 til lokalplan 433".

Svar:

DSB har oplyst følgende:”Tillæg nr. 1 til lokalplan nr. 433 åbner bl.a. mulighed for at Teknik – og Mil-jøorvaltningen kan tillade, at eksisterende tomme bygninger og omgivendeubebyggede arealer anvendes til mindre fremstillingsvirksomheder, f.eks. krea-tive erhverv, samt kollektive anlæg, sports – og fritidsanlæg, museer, gallerier,koncertsale, kulturhuse med mulighed for at afholde messer, udstillinger, kon-ferencer og lignende.DSB ser gerne at området udvikles til bymæssige formål, efterhånden som det-te bliver muligt i forbindelse med jernbaneaktiviteternes ophør, og når kommu-nens rækkefølgeplanlægning for byudvikling giver mulighed herfor. Indtil dabør offentlighedens adgang til området begrænses, ikke mindst af sikkerheds-mæssige årsager.DSB har i overensstemmelse med transportaftalen af 29. januar 2009, der skalsikre bedre adgang til stationerne, forpligtet sig til investering i parkeringsfaci-liteter mv. DSB’s del af investeringen finansieres via avancen fra salg af DSB’skommercielle ejendomme og arealer.DSB har forudsat, at en væsentlig del af arealerne ved Otto Busses Vej på ettidspunkt vil kunne byudvikles til egentlig bymæssig bebyggelse. Salg til by-mæssig bebyggelse sikrer en markant højere pris end til alternative anven-delsesmuligheder – herunder rekreative områder.
DSB kan derfor ikke tilslutte sig det fremsatte høringsforslag til, at arealerneomdannes til rekreative formål.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen