Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1166019_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
11. oktober 20122012 - 2741
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. september 2012 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Benedikte Kiær (KF).

Spørgsmål nr. 1022:

Svensk-Danska Broförbindelsen SVEDAB AB koncernen er et svensk statsligejet selskab. Dette selskab ejer 50% af Øresundsbro-konsortiet. I SVEDAB’sårsrapport for 2011 er selskabet underkapitaliseret med 1,84 mia. svenske kro-ner, så den samlede lånegæld overstiger den bogførte værdi af den svenske delaf Øresundsbroen inkl. landanlæg. Dette beløb er steget med yderligere 579mio. svenske kroner fra år 2010 til år 2011. Kan ministeren i den forbindelseoplyse, om Øresundsbroens lånefinansiering udvikler sig i en retning, hvor det-te kan medføre en underkapitalisering af selskabet som følge af, at tilbagebeta-lingstiden ikke følger de oprindelige planer?

Svar:

Jeg ønsker ikke som dansk transportminister at udtale mig om specifikke for-hold vedrørende SVEDAB AB.Men jeg kan oplyse, at der er forventeligt, at både Øresundsbro Konsortiet samtA/S Øresund, der ejer den danske halvdel af Konsortiet og de danske landan-læg, på nuværende tidspunkt har negativ egenkapital. Det afgørende for økono-mien i den faste forbindelse er, at der skabes tilstrækkelige indtægter fra trafi-kanterne til over tid at afvikle gælden i begge selskaber, hvilket fortsat vurderesat være tilfældet.Øresundsbro Konsortiets rentebærende gæld er reduceret med mere end tomia. kr. siden 2003, og Konsortiet forventer, at gælden i selskabet vil være til-bagebetalt i 2034. Gælden i A/S Øresund forventes tilbagebetalt i 2047.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen