Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1166011_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
11. oktober 20122012 - 2741
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. september 2012 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Benedikte Kiær (KF).

Spørgsmål nr. 1021:

Tilbagebetalingstiden på Øresundsbroen er siden dens etablering blevet for-længet fra de oprindelige planlagte 30 år til 34 år i henhold til årsrapporten fra2011. Alligevel er udviklingen i såvel personbiler som lastbiler øget med 2,3gange i forhold til volumen i år 2001 (første hele drifts år). I år 2011 passeredemere end 6.9 mio. køretøjer i alt. Kan ministeren oplyse, hvorfor tilbagebeta-lingstiden på Øresundsbroen er blevet forlænget i forhold til de oprindelige be-regninger, og om dette skyldes takstnedsættelser og rabatter ved overkørsel afbroen, samt om den politiske følgegruppe bag Øresundsforliget i givet fald erblevet orienteret om dette?

Svar:

Tilbagebetalingstiden for Øresundsbron afhænger af en lang række faktorer,hvoraf de vigtigste er de nuværende og forventede trafikmængder, renteudgif-ter, drift og udbyttebetaling til moderselskaberne (SVEDAB og A/S Øresund) tilafvikling af disse selskabers gæld.De nævnte faktorer ændrer sig løbende. Eksempelvis var trafikken i årene efteråbningen betydeligt lavere end forventet. Efterfølgende voksede trafikken gan-ske pænt, mens man i de seneste år igen har oplevet en afmatning i trafikken.Øresundsbro Konsortiet udarbejder på den baggrund løbende reviderede prog-noser for afviklingen af gælden.Den politiske følgegruppe orienteres normalt ikke om forhold, der vurderes atligge inden for Konsortiets almindelige drift – eksempelvis den løbende takst-fastsættelse, jf. også mit svar på TRU-spørgsmål 1020. Konsortiets årsrapporterligger tilgængeligt på Konsortiets hjemmeside, men jeg vil gerne medvirke til,at følgegruppens medlemmer fremover orienteres nærmere om udviklingen iØresundsforbindelsens økonomi.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen