Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
11. oktober 20122012 - 2741
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. september 2012 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Benedikte Kiær (KF).Spørgsmål nr. 1020:
I Forslag til Lov om anlæg af fast forbindelse over Øresund (Lov nr. 590 af19/08/1991) fremgår det vedr. prisfastsættelsen, at ”udgangspunktet ved fast-sættelsen af taksterne for vejtrafikken skal være niveauet for færgetaksterneved Helsingør-Helsingborg, hvorved den kollektive trafik som forudsat begun-stiges". Videre hedder det , at: ”Udgangspunktet ved beregning af projektets to-taløkonomi er et beløb på 65 mio. kr. årligt. For personbiler skal der hver vejbetales en afgift på i gennemsnit 160 kr. for at benytte forbindelsen. Dette sva-rer til taksten for at benytte Helsingør-Helsingborgforbindelsen". Endelig berø-res taksterne i bemærkningerne til loven med følgende formulering: "For såvidt angår taksterne for vejtrafikken er det fastsat i tillægsprotokollen, at ud-gangspunktet for konsortiets fastsættelse heraf er niveauet for færgetaksterne-ved Helsingør-Helsingborg. Dette indebærer, at taksterne skal fastsættes pådette niveau, medmindre de to regeringer er enige om noget andet, hvorvedden kollektive trafik som forudsat begunstiges”. Vil ministeren i den forbin-delse oplyse, om Øresundsbroens takster for overkørsel med både personbilerog lastbiler stadig følger taksten for at benytte færgeforbindelsen Helsingø-r-Helsingborg, som det oprindeligt var forudsat i Lov om anlæg af fast forbin-delse over Øresund (Lov nr. 590 af 19/08/1991)?Svar:
Det er fastlagt i Regeringsaftalen af 23. marts 1991 mellem Danmark og Sverigeom en fast forbindelse over Øresund, at vejtaksterne fastsættes af ØresundsbroKonsortiet. I Konsortialaftalen fra 1992, der nærmere regulerer Konsortietsvirksomhed, præciseres det, at taksterne fastsættes af Konsortiets bestyrelse.Som det anføres i spørgsmålet, fremgår det af tillægsprotokollen til regeringsaf-talen fra 1991, at færgetaksterne ved Helsingør-Helsingborg skulle være ud-gangspunkt for fastsættelsen af taksterne. Da Øresundsforbindelsen åbnede i år2000, blev brotaksterne derfor fastsat ud fra de daværende færgetakster.Idet den førnævnte Konsortialaftale fastlægger, at Øresundsforbindelsen skaldrives efter sunde forretningsmæssige principper, fastsætter Konsortiets besty-
relse taksterne med fokus på, at gælden i såvel Konsortiet som moderselskaber-ne (SVEDAB AB og A/S Øresund) skal kunne tilbagebetales med indtægter frabrugerne af den faste forbindelse.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen