Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1157373_0001.png
1157373_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
12.17. september 20122012-2169
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. september 2012 stillet mig følgendespørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Benedikte Kiær (KF).

Spørgsmål nr. 1019:

”Krydset Flynderborgvej-Stubbedamsvej i Helsingør er en sort trafik-plet medmeget tung trafik, herunder mange lastbiler. Vejdirektoratet var tilbage i 2004klar over den meget dårlige trafiksikkerhed i krydset, men fravalgte alligevelden optimale løsning med en rundkørsel pga. økonomien. I stedet blev deretableret et trefaset lyskryds med venstresvingsignal for trafik fraStubbedamsvej.Alligevel er der fortsat store problemer med trafiksikkerheden i krydset. Siden2007 har der været seks ulykker i krydset, og tirsdag den 26. juni mistede enbilist livet efter hans bil påkørte en lastbil. Flere fortæller i Helsingør Dagbladden 28. juni 2012, at de oplever, at rigtig mange biler og lastbiler kører over forrødt i det farlige kryds, ligesom det bliver påpeget, at det er meget svært atorientere sig i krydset. I den forbindelse bedes ministeren redegøre for:Hvad ministeren vil foretage sig for at øge trafiksikkerheden i krydsetFlynderborgvej-Stubbedamsvej?Hvilke løsninger, der vil kunne øge trafiksikkerheden i krydsetFlynderborgvej- Stubbedamsvej?Hvorvidt ministeren vil overveje etablering af en rundkørsel i stedet fordet trefasede lyskryds, som har vist sig ikke at være en god løsning, hvadangår trafiksikkerheden?”

Svar:

Vejdirektoratet har oplyst, at Vejdirektoratet i 2005 udpegede krydset som ensort plet. I den efterfølgende analyse blev flere løsninger vurderet, herunder enrundkørsel. Rundkørslen blev fravalgt ikke alene på grund af økonomi, menogså på grund af hensynet til de mange krydsende bløde trafikanter og pågrund af den store lastbiltrafik.
De trafiksikkerhedsmæssige forbedringer af signalanlægget i 2008/2009 harreduceret antallet af ulykker væsentligt, så krydset ikke længere er en sort plet.Ud over den nævnte tragiske ulykke i juni i år, er der siden forbedringerne sketen ulykke i krydset. Ulykken skete i 2010, mens signalet var ude af funktion ogmedførte kun materiel skade.Under mit besøg i Helsingør den 22. august 2012, hvori indgik en besigtigelseaf krydset, blev det aftalt, at kommunen, politiet og Vejdirektoratet skal mødesfor at drøfte mulighederne for yderligere trafiksikkerhedsmæssige forbedringeri krydset. En stillingtagen til hvilke forbedringer, der kan gennemføres ikrydset, afventer denne drøftelse.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen