Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del
Offentligt
1169174_0001.png
1169174_0002.png
1169174_0003.png
1169174_0004.png
1169174_0005.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 23. oktober 2012Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMJMJSags nr.: 1209817Dok nr.: 1062599
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 20. september 2012stillet følgende spørgsmål nr. 910 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra LiselottBlixt (DF).Spørgsmål nr. 910:’’I det der henvises til samrådet i Sundheds- og Forebyggelsesudvalget den20. september 2012 bedes ministeren oplyse:Hvordan det går i regionerne med udskrivelse af genoptræningsplaner,Hvor mange planer, der bliver udskrevet til kommunerne på hjerneskadeområ-det,Hvor ofte man glemmer at udskrive genoptræningsplaner,Hvor mange klager, der er over manglende genoptræningsplanerHvor mange afslag kommunerne har givet til hjerneskadede, som ønsker etandet tilbud end kommunens,Hvor mange afslag Københavns Kommune har givet til hjerneskadede, somønsker et andet tilbud, og hvilke tilbud er det, de har fået afslag til samt hvadde har fået tilbudt i stedet,Hvad er gennemsnits liggetiden for patienter med apopleksi på de enkelteapopleksiafsnitHvor mange patientklager, der er indgivet til Patientklagenævnet over behand-ling af hjerneskadede”.Svar:Jeg har til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra Sundhedsstyrelsen, Pa-tientombuddet og Københavns Kommune.Sundhedsstyrelsen oplyser bl.a., at det samlede antal registrerede, ambulantegenoptræningsplaner efter sundhedslovens § 140 til personer med erhvervethjerneskade er øget fra 2.655 til 4.285 i perioden 2007- 2011, jf. tabel 1.

Tabel 1: Antal registrerede genoptræningsplaner for personer med erhvervet hjerneskade

2007-2011

Genoptræningstype20072008200920102011Almen genoptrænings-planSpecialiseret genoptræ-ningsplanEgen træningUvisI alt2.26830557252.6552.9551795223.1993.3101022313.4363.474109263.6094.110141344.285
Side 2
Opgørelsen viser ligeledes, at andelen af genoptræningsplaner til specialiseretgenoptræning falder markant fra 2007 til 2011. Årsagen til dette fald kan mu-ligvis forklares ved, at regioner og kommuner i stort omfang har udarbejdetsnitfladekataloger for udvalgte patientgrupper, og det markante fald kan af-spejle indholdet i de indgåede sundhedsaftaler.Sundhedsstyrelsen oplyser også, at landspatientregistrets informationsværdialene rækker til en kvantitativ optælling af indberettede genoptræningsplaner iforhold til diagnoser. Omfanget eller karakteren af patienternes funktionsevne-tab, som kan udløse behov for genoptræningsplan, kan ikke identificeres, dadiagnoser ikke i sig selv indeholder information om sygdommens/skadenssværhedsgrad eller omfang/kompleksiteten af nedsat funktionsevne. Landspa-tientregistret indeholder ikke variable om funktionsevne.Sundhedsstyrelsen har ingen information om, i hvilket omfang patienter, derhar behov for genoptræning efter udskrivelse fra sygehus, ikke får udarbejdetgenoptræningsplaner. Sundhedsstyrelsen oplyser i den forbindelse, at regi-streringspraksis og evt. tekniske udfordringer i sygehusenes patient-administrative systemer gør, at der i princippet kan blive udarbejdet genoptræ-ningsplaner, som oversendes til kommunen, uden at disse indberettes tillandspatientregistret. Forskellen mellem faktisk udarbejdede genoptrænings-planer og de til landspatientregistret indberettede planer er ukendt.Patientombuddet har oplyst, at Patientombuddet ikke fører statistik over antal-let af patientklager, der vedrører genoptræningen af hjerneskadede, herunderklager over manglende genoptræningsplaner. Patientombuddet skønner, atdet drejer sig om ganske få (0-5) klager årligt. Jeg kan i den forbindelse oply-se, at ministeriet ikke har adgang til data, der kan belyse, hvor mange afslagkommunerne har givet til hjerneskadede, som ønsker et andet tilbud endkommunens.Københavns Kommune oplyser bl.a., at kommunen skønner, at der i perioden2011/ 2012 er givet ca. 85 afslag til voksne, hjerneskaderamte borgere, derhar søgt om tilbud på primært Center for Hjerneskade. I samme periode harKøbenhavns Kommune bevilliget ca. 81 forløb på Center for Hjerneskade påvoksenområdet, primært gennem Beskæftigelses- og Integrationsforvaltnin-gen.Københavns Kommune bemærker, at der er en vis usikkerhed vedr. data overafslag på tilbud til hjerneskaderamte fra Københavns Kommune, da det ikke ermuligt i alle forvaltningerne at trække statistik relateret til diagnose. Samtidigkan der være et vist personsammenfald mellem de to grupper af borgere, derhhv. har fået afslag eller har fået bevilliget forløb på Center for Hjerneskade.Eksempelvis hvis borger tidligt i sit forløb har fået bevilliget et tilbud, men se-nere får afslag på endnu et tilbud på centret. Københavns Kommunes data erindhentet fra Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen, Børne- og Ung-domsforvaltningen, Socialforvaltningen, Sundheds- og Omsorgsforvaltningenog Center for Hjerneskade.Københavns Kommune oplyser endvidere, at kommunens afslag primært harværet til ønsker om tilbud fra Center for Hjerneskade. Det er Beskæftigelses-og Integrationsforvaltningen og Socialforvaltningen, der modtager og vurderer
Side 3
ansøgninger til Center for Hjerneskade ud fra beskæftigelseslovgivningen ogden sociale lovgivning.Københavns Kommune oplyser også, at begrundelsen for et afslag på tilbudfra Center for Hjerneskade er typisk, at Københavns Kommune vurderer, atborgers behov vil kunne dækkes af et eksisterende tilbud i kommunen ellergennem en af kommunens rammeaftaler med private leverandører.Københavns Kommune har følgende tilbud til borgere, der er blevet ramt af enhjerneskade:- Ambulant, almen genoptræning efter Sundhedslovens § 140 på Neurologi-og Rehabiliteringscenter København.- Døgnrehabiliteringsplads med almen genoptræning efter Sundhedslovens §140, primært på Neurologi- og Rehabiliteringscenter København.- Genoptræning efter Servicelovens § 86.- Socialpædagogisk bistand, støtte i eget hjem efter Servicelovens § 85.- Specialundervisning, herunder taleundervisning, kognitiv undervisning mv. påCenter for Specialundervisning for Voksne.- Botilbud efter Servicelovens §§ 107 og 108 til borgere med hjerneskade ogandre neurologiske lidelser på Lionskollegiet.- Inklusionspakke via Hans Knudsens Instituttet eller Incita, som er de to leve-randører som Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen har rammeaftalermed på dette område.Københavns Kommune henleder i øvrigt opmærksomheden på, at Køben-havns Kommune siden 2009 har haft et skærpet fokus på hjerneskadeområ-det. Kommunen har samlet neurologi-specialet under ét tag på Neurologi- ogRehabiliteringscenter København jf. Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Og se-nest har kommunen i september 2012 etableret et hjerneskadesamråd påtværs af Beskæftigelses- og Integrations-forvaltningen, Børne- og Ungdoms-forvaltningen, Socialforvaltningen og Sundheds- og Omsorgsforvaltningen erseneste skud på stammen, hvor også Center for Hjerneskade er involveret ogbistår hjerneskadesamrådet med relevant neurofaglig viden.Hjerneskadesamrådet er et initiativ, som Københavns Kommune har iværksat iregi af Projekt Helhed for Hjerneskaderamte. Projektet, som er etableret påtværs af de fire forvaltninger, er bevilget 12,88 mio. kroner fra Ministeriet forSundhed og Forebyggelse til at styrke genoptrænings- og rehabiliteringsind-satsen for voksne københavnere med erhvervet hjerneskade frem til 2015.Kommunen forventer, at implementeringen af hjerneskadesamrådet vil kunnebidrage til en bedre koordination og sammenhæng i Københavns Kommuneshjerneskade-indsats på tværs af forvaltningerne, herunder bidrage til en styr-ket intern og ekstern koordinering i forhold til kommunens behandlinger af an-søgninger fra Center for Hjerneskade.Jeg kan herudover oplyse, at jeg til belysning af spørgsmålet om gennem-snitsliggetider for apopleksipatienter på de enkelte apopleksiafsnit har indhen-tet tal fra Dansk Apopleksiregister (DAP), som er en kvalitetsdatabase, om-handlende behandlingen af patienter med akut apopleksi. Jeg kan oplyse, atgennemsnitsliggetiden for apopleksipatienter på landsplan i 2011 var 10 dage,jf. tabel 2.
Side 4
Jeg skal supplerende oplyse, at kun patienter, som har været indlagt på etspecialiseret apopleksiafsnit, er medtaget i oversigten.Tabel 2: Liggetid i dage for patienter, der har været akut indlagt på eller overflyttet til apo-pleksiafsnit

Gennemsnitlig liggetid Antal pa-

tienter

Landsresultat

109657

Region

Hovedstaden

RegionsresultatRigshospitaletBispebjergAmagerFrederiksbergGlostrupHerlevNordsjællandBornholm

Region

Sjælland

RegionsresultatHolbækNykøbing F., akutafd.Næstved, neurol.Roskilde

Region

Syddanmark

RegionsresultatOUHSvendborgSønderborgSydvestjyskKoldingVejle

Region

Midtjylland

RegionsresultatHorsensAarhus, med. MAarhus, neurok. NKAarhus, neurol. FSilkeborgViborg

Region

Nordjylland

RegionsresultatThy-MorsAalborg, neurol.Aalborg, neurokirAalborg, DR med. CenterHjørringFarsøHobro13716242716781974116998111181979919229671314951622318318842513152169834690698901920644312325639244672844538340624460135822351376925323745133365197281120
Anm: Baseret på patienter med udskrivningsdato i perioden 01.01.2011-31.12.2011. Baseret
Side 5
på data indberettet til klinisk målesystem inden 06.08.2012. Den opgjorte liggetid er forløbs-liggetid. Det bemærkes, at der er nogen lokal variation i organiseringen af patientforløbene.Således omfatter indlæggelsestiden fra afdelinger i det tidligere Aarhus Amt hele indlæggel-sesforløbet inkl. rehabilitering i hospitalsregi, mens rehabiliteringsfasen i hospitalsregi heltovervejende ikke er medtaget fra de øvrige indberettende afdelinger. Der vil endvidere væreforskelle i patientsammensætningen mellem afdelingerne, bl.a. fordi en række afdelingervaretager specialfunktioner i forhold til trombolyse- og endovaskulær behandling. Direktesammenligning mellem enkeltafdelinger skal derfor foretages med varsomhed.Kilde: Dansk Apopleksiregister
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Jacob Meller Jacobsen