Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 1. december 2011Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMTSPSags nr.: 1112779Dok nr.: 724354
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 4. november 2011stillet følgende spørgsmål nr. 90 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra StineMaiken Brix (EL).Spørgsmål nr. 90:’’Vil ministeren oplyse, hvor meget omkostningerne stiger, hvis man udviderordningen med den vederlagsfri børne- og ungdomstandpleje til at omfatteborgere, der er under henholdsvis 20, 25 og 30 år?”Svar:Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har i samarbejde med Økonomi- ogIndenrigsministeriet og Sundhedsstyrelsen udarbejdet nedenstående udgifts-skøn som besvarelse af spørgsmålet:De samlede drifts- og anlægsudgifter for den kommunale børne- og ungdoms-tandpleje udgjorde 1,937 mia. kr. i 2010.I medfør af § 127, stk. 1, i sundhedsloven (LBK nr. 913 af 13. juli 2010) tilbyderkommunerne alle børn og unge under 18 år vederlagsfri tandpleje. IfølgeDanmarks Statistik udgjorde denne befolkningsgruppe i alt 1,216 mio. perso-ner i 2010.Således var gennemsnitsudgiften til børne- og ungdomstandplejen pr. beretti-get indbygger i 2010: 1,937 mia. kr. / 1,216 mio. = 1.593 kr.Sundhedsstyrelsen finder det rimeligt at antage, at gennemsnitsudgiften pr.person i aldersgruppen 18-29 år vil være identisk med gennemsnitsudgiften pr.person i aldersgruppen 0-17 år, såfremt udgifterne til tandregulering fratræk-kes. Styrelsen skønner, at kommunernes udgifter til tandregulering udgør 24pct. af deres samlede udgifter til børne- og ungdomstandpleje. Dvs., at dengennemsnitlige årlige bruttoudgift pr. person ved en udvidelse af den veder-lagsfri kommunale børne- og ungdomstandpleje med de i nærværendespørgsmål indbefattede aldersgrupper udgør: 1.593 kr. – (0,24∙1.593 kr.) =1.593 kr. - 382 kr. = 1.211 kr.Ifølge Danmarks Statistik udgjorde antallet af personer i befolkningsgruppernepå 18-19 år, 18-24 år og 18-29 år. i 2010 hhv.:18-19 år (dvs. 2 årgange):137.00018-24 år (dvs. 7 årgange):463.00018-29 år (dvs. 12 årgange): 774.000
Side 2
Dvs., at en udvidelse af den vederlagsfri børne- og ungdomstandpleje til per-soner, der er under hhv. 20, 25 og 30 år, vil medføre årlige bruttoudgifter påhhv.:Under 20 år: 137.000∙1.211 kr. = 166 mio. kr.Under 25 år: 463.000∙1.211 kr. = 561 mio. kr.Under 30 år: 774.000∙1.211 kr. = 938 mio. kr.I udgiftsskønnet bør besparelserne på almindeligt sygesikringstilskud til be-handling af de pågældende aldersgrupper hos privatpraktiserende tandlæ-ge/tandplejer også medregnes. Med udgangspunkt i Sygesikringsregisteretsdata fra 2010 skønnes denne besparelse for de pågældende aldersgrupper år-ligt at udgøre:18-19-årige: 29 mio. kr.18-24-årige: 100 mio. kr.18-29-årige: 169 mio. kr.En udvidelse af den vederlagsfri børne- og ungdomstandpleje til at omfattepersoner, der er under hhv. 20, 25 og 30 år, skønnes således at medføre årli-ge offentlige nettoudgifter på hhv.:Under 20 år: 166 mio. kr. – 29 mio. kr. = 137 mio. kr.Under 25 år: 561 mio. kr. – 100 mio. kr. = 461 mio. kr.Under 30 år: 938 mio. kr. – 169 mio. kr. = 768 mio. kr.En overførsel af flere aldersgrupper til den vederlagsfri børne- og ungdoms-tandpleje vil herudover have konsekvenser, i form af bortfald, for andre offent-lige udgifter, eftersom de pågældende personers rettigheder i forhold til tand-plejens særlige, offentligt finansierede tilskudsmuligheder og tilbud (eftersundhedslovgivning og den sociale lovgivning) vil ændre sig. Det er i dennesammenhæng ikke muligt at tilvejebringe et tilstrækkeligt præcist datagrundlagtil at foretage beregninger for dette. Det skønnes dog, at konsekvenserne forde offentlige udgifter vil være af relativt begrænset omfang, når det gælder enevt. udvidelse af den vederlagsfri børne- og ungdomstandpleje med de i nær-værende spørgsmål indbefattede aldersgrupper. Dette skyldes ikke mindst, atder generelt set er relativt få personer i aldersgruppen 18-29 år, der er omfat-tet af disse særlige tilskudsmuligheder og tilbud.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Tue Schou Pedersen