Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 10. september 2012Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMMSBSags nr.: 1208762Dok nr.: 1021358
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 15. august 2012 stil-let følgende spørgsmål nr. 797 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra SophieLøhde (V).Spørgsmål nr. 797:”Hvad er regeringens målsætning for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid ihenholdsvis Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, Patientskadeankenævnet,Lægemiddelskadeankenævnet og Det Psykiatriske Ankenævn?”Svar:Generelt er det med hensyn til sagsbehandlingstiden i Patientombuddet og defire nævn min opfattelse, at afgørelser af klager fra patienter bør træffes såhurtigt, som det er muligt, uden at det går ud over retssikkerheden – hverkenfor den, der har indgivet klagen, eller for den sundhedsperson, der er klagetover.Man må imidlertid være opmærksom på, at nogle sager er mere omfattendeog komplicerede end andre såvel angående de faktuelle forhold som de sund-hedsfaglige vurderinger, der ligger il grund for afgørelsen, og at sådanne sageralt andet lige vil have en længere sagsbehandlingstid end gennemsnittet.Når afslutningen af en klagesag trækker ud, skyldes det næsten altid, at sagener kompliceret. Der vil ofte være tale om, at flere sundhedspersoner har væretinvolveret i den behandling, der er klaget over, hvorfor der skal indhentes vur-deringer af den faglige virksomhed fra flere forskellige sagkyndige konsulenter.Ofte vil det også være nødvendigt at forelægge sagen flere gange for de sag-kyndige konsulenter som følge af, at klager eller den indklagede sundhedsper-son har haft indvendinger eller spørgsmål til de sagkyndige udtalelser. Det fo-rekommer desuden, at der skal indhentes vurderinger fra andre instanser.Patientombuddet har oplyst, at det er målsætningen, at patientklager indkom-met efter Patientombuddets etablering i januar 2011 gennemsnitligt afgøres afPatientombuddet og Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn inden for højst 10måneder.Det er målsætningen, at Patientskadeankenævnet har en gennemsnitlig sags-behandlingstid for erstatningssager på højst 6 måneder, og at Lægemiddel-skadeankenævnets sagsbehandlingstid gennemsnitligt er højst 8 måneder.
Side 2
Det er endelig målsætningen, at Det Psykiatriske Ankenævn har en gennem-snitlig sagsbehandlingstid på højst 6 måneder.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mie Saabye