Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del
Offentligt
1155081_0001.png
1155081_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 10. september 2012Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMMSBSags nr.: 1208762Dok nr.: 1021352
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 15. august 2012 stil-let følgende spørgsmål nr. 796 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra SophieLøhde (V).Spørgsmål nr. 796:”Vil ministeren oplyse, om regeringen agter at tage konkrete initiativer til reduk-tion af den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i Sundhedsvæsenets Discipli-nærnævn, og i bekræftende fald hvilke?”Svar:Jeg har til brug for besvarelsen bedt Patientombuddet om en udtalelse. Pati-entombuddet har oplyst følgende:”Den samlede gennemsnitlige sagsbehandlingstid for behandlingen af patient-klager i Patientombuddet og Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn var 11,3måneder i 2011.Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for klager, der blev afgjort af Sund-hedsvæsenets Disciplinærnævn i 2011, blev 12,9 måneder mod 12,7 månederi 2010. Den lille stigning i sagsbehandlingstiden skyldes, at Disciplinærnævnetafgjorde et meget stort antal gamle sager, der var overtaget fra Sundhedsvæ-senets Patientklagenævn. Disciplinærnævnet afgjorde knap 2.250 sager, dervar overtaget fra Sundhedsvæsenets Patientklagenævn, hvilket svarer til mereend 90 procent af alle nævnets afgørelser i 2011.Der er gennemført en række initiativer med det sigte at nedbringe sagsbe-handlingstiderne på patientklageområdet. Således overtog ombuddet oplys-ningsopgaven fra embedslægeinstitutionerne med henblik på at opnå korteresagsbehandlingstider gennem enstrenget sagsoplysning. Ombuddet tog i 2011nye retningslinjer for sagsoplysning i anvendelse med det formål at undgåunødvendige sagsgange for både regioner og ombuddet. Ombuddet målrette-de omfanget af partshøringer, som fremover i hovedparten af sagerne aleneanvendes, hvor forvaltningslovens regler tilsiger dette. Der er oprettet et visita-tionsteam for at sikre, at sager, som kan afgøres umiddelbart, afsluttes udenforsinkelser og for at sikre et smidigt samarbejde med patienter og regionerom dialog og sagsoplysning. Endelig forbereder ombuddet indførelse af elek-tronisk sags- og dokumenthåndtering. Målet er at benytte elektronisk doku-menthåndtering i så vid udstrækning som muligt, så ressourcerne kan målret-tes kerneopgaverne.
Side 2
Det er forventningen, at disse initiativer vil føre til en mærkbar reduktion isagsbehandlingstiden for patientklager, herunder afgørelser truffet af Sund-hedsvæsenets Disciplinærnævn.”Patientombuddet overtog i alt 3045 sager fra det tidligere Patientklagenævn, afdisse mangler ombuddet at træffe afgørelse i 418. Der blev i forbindelse medetableringen af ombuddet, afsat midler til afvikling af disse sager. Og afviklin-gen har indtil nu været hurtigere, end hvad man forventede, da ministeriet ogombuddet i 2010 indgik aftale om denne afvikling.Det er på baggrund af Patientombuddets udtalelse og de øvrige oplysningermin vurdering, at vi fremadrettet vil se en reduktion af ventetiden i Sundheds-væsenets Disciplinærnævn.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mie Saabye