Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Dato: 5. oktober 2012Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: SUMCALCSags nr.: 1208630Dok nr.: 1027386
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 15. august 2012 stil-let følgende spørgsmål nr. 794 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-byggelse, som hermed besvares.Spørgsmål nr. 794:”Vil ministeren kommentere de 7 problemstillinger som Osteoporoseforeningenanfører som særligt aktuelle i henvendelsen omdelt på SUU alm. del- bilag340.”Svar:Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet Sundheds-styrelsen om bidrag. Sundhedsstyrelsen oplyser følgende:”Osteoporoseforeningen spørger i sin henvendelse til flere dele af behandlin-gen af osteoporose, herunder forhold der er forankret i den primære såvel somden sekundære sektor samt øvrige steder.Styrelsen har valgt at bidrage til spørgsmålene gennem en kort beskrivelse afde nuværende initiativer på området, og samlet konkluderes det, at der meddisse initiativer er et stort fokus på området herunder for behovet for samar-bejde og fælles retningslinjer.Osteoporose (knogleskørhed) er en kronisk sygdom, som kan forekomme så-vel i en primær form (uden kendt årsag) som i en sekundær form (forårsaget afen anden aktuel eller tidligere sygdom eller behandling).På grund af de mange årsager til at en person kan få sygdommen, medførerdet hyppigt, at såvel praktiserende læger som sygehusene er involveret i fore-byggelse og behandling. Behandling af osteoporose er en sygdom, som derforer forankret i flere sektorer herunder både den primære (almen prak-sis/kommunerne) og sekundære (sygehusvæsnet), og der foregår en løbendeforskning og udvikling i både diagnostik, behandling og i den forbindelse udar-bejdelse af kliniske retningslinjer for osteoporose. Der er endvidere gennemforskellige sammenhænge blevet sat øget fokus på et tættere samarbejdemellem de forskellige sektorer bl.a. gennem samarbejdsaftaler og relevanteretningslinjer.Forebyggelse og behandling af osteoporoseRisikofaktorer for osteoporose omfatter både genetiske, biologiske og ad-færdsmæssige faktorer.
Side 2
En række af risikofaktorerne er ikke-påvirkelige, fx høj alder, kvindekøn, tidligmenopause, arvelighed, tidligere lavenergibrud og legemshøjde. Andre risiko-faktorer kan påvirkes herunder fysisk inaktivitet, fald, rygning, alkohol, indta-gelse af kalk og D-vitamin, lav vægt og vægttab.I den Nationale Sundhedsprofil fra 2010 oplyser 3,2 % af befolkningen at levemed osteoporose eller eftervirkninger af tidligere sygdom svarende til 142.000personer. Dette tal dækker over en kønsvariation i forekomsten på 1,0 % hosmænd og 5,4 % hos kvinder med tiltagende forekomst i de ældre aldersgrup-per.Der ses en social gradient i forekomsten således, at folk med kortere uddan-nelse, personer udenfor arbejdsmarkedet, personer med ikke-vestlig baggrundsamt enlige har den største forekomst af osteoporose. Der er pt. ingen data,der muliggør en præsentation af udviklingen i forekomsten over tid.For så vidt angår de forebyggelige risikofaktorer, som også er associeret til enlang række andre helbredseffekter end osteoporose, har Sundhedsstyrelsenen række indsatser:Fysisk aktivitet, tobak og alkohol er alle omhandlet i Sundhedsstyrelsens fore-byggelsespakker, der giver faglige anbefalinger til kommunernes forebyggel-sesindsats. Der foreligger faglige retningslinjer for tobaks- og alkoholarbejdet isundhedsvæsenet senest anbefalinger i relation til operation fra 2012. Sund-hedsstyrelsens Håndbog om fysisk aktivitet (2011) formidler viden og anbefa-linger til sundhedsprofessionelle om fysisk aktivitet i forebyggelses- og be-handlingsøjemed (inkl. osteoporose). Offentligheden informeres om betydnin-gen af de tre risikofaktorer ved årlige kampagner.For så vidt angår indtagelse af tilstrækkelig mængde kalk og D-vitamin, er detFødevarestyrelsen, som udarbejder og formidler de officielle ernæringsanbefa-linger (kostråd). I samarbejde med Fødevarestyrelsen udarbejder Sundheds-styrelsen en forebyggelsespakke om Mad og måltider med faglige anbefalin-ger til den kommunale forebyggelsesindsats. Sundhedsstyrelsen har udarbej-det anbefalinger for forebyggelse, diagnostik og behandling af D-vitaminmangel inkl. for osteoporosepatienter.Sundhedsstyrelsen har i 2008 udgivet en vejledning til sundhedsprofessionelleom screening og behandling af patienter i ernæringsmæssig risiko herunderpatienter med lav vægt og vægttab.I Sundhedsstyrelsens rådgivningspjece til sundhedsprofessionelle ”Faldpatien-ter i den kliniske hverdag” fra 2006 indgår anbefalinger om osteoporoseudred-ning og behandling af faldpatienter. Indsatsen inkluderer systematisk identifi-kation og udredning af patienter med risiko for fald samt multifaktorielle, indivi-duelt tilpassede interventioner i form af fx fysisk træning, boligændringer, me-dicinsk behandling og evt. brug af hoftebeskyttere.Sundhedsstyrelsen påtænker ikke yderligere specifikke osteoporoserettede fo-rebyggelsestiltag i den kommende tid.
Side 3
Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM) udgav i 2002 en klinisk vejledningom behandling af patienter med osteoporose. DSAM skriver på deres hjem-meside, at anbefalingerne om behandling af osteoporose er forældede, men atbeskrivelsen af sygdommen stadig er gældende. DSAM har derfor nedsat enarbejdsgruppe med henblik på opdatering af vejledningen. En opdateret vej-ledning forventes udgivet i 2013.Institut for Rationel Farmakoterapi (IRF) har i februar 2012 udgivet en artikel ipublikationen Rationel Farmakoterapi med emnet ”Varigheden af behandlingmed medicin mod osteoporose”, hvori forfatteren gennemgår eksisterende be-handlingsalternativer samt diskuterer behandlingsvarighed i forhold til effekt ogsikkerhed. Publikationen udsendes hver måned sammen med Ugeskrift forLæger til alle landets aktive læger.Derudover er IRF i efteråret 2012 gået i gang med at opdatere baggrundsnota-tet for terapigruppen ”M05 Midler mod knoglesygdomme” på den NationaleRekommandationsliste. Baggrundsnotatet indeholder en systematisk gennem-gang af evidensen for effekt og sikkerhed ved valget mellem tilgængelige læ-gemidler indenfor osteoporosebehandling og har til formål at støtte lægers or-dination.Sundhedsstyrelsens specialeplanlægningBehandlingen af osteoporose indgår endvidere i Sundhedsstyrelsens specia-leplanlægning og er nævnt specifikt i styrelsens specialevejledninger, som gi-ver anbefalinger til hovedfunktionsniveau, og som stiller krav og placerer spe-cialfunktioner på sygehusene. I specialevejledningerne er det desuden påpe-get, at der bør sikres et sammenhængende patientforløb med særligt fokus påforebyggelse, opfølgende behandling og rehabilitering i et tværsektorielt sam-arbejde mellem sygehusene og det kommunale sundhedsvæsen.Som en anden del af Sundhedsstyrelsens specialeplanlægning er behandlin-gen af osteoporose også indeholdt i udviklingsfunktionen vertebro- ogkyphoplastik. Perkutan vertebroplastik er en metode, hvori der indsprøjtesknoglecement i en ryghvirvel, som har været udsat for sammenfald. Idet der ertale om en udviklingsfunktion, vil det være et område, som følges tæt af såvelSundhedsstyrelsen som de relevante lægevidenskabelige selskaber, og der vilblive udarbejdet en rapport om operationsmetoden. Til orientering foreliggerder allerede en medicinsk teknologi vurdering (MTV) om indgrebet sehttp://www.sst.dk/publ/Publ2010/EMM/Osteoporose/cement_i_ryggen_sammfatning.pdf.National handlingsplan for osteoporoseDer bliver i henvendelsen fra Osteoporoseforeningen desuden udtrykt ønskeom, at der udarbejdes en national handlingsplan for området.Sundhedsstyrelsen kan hertil oplyse, at formålet med en national handlings-plan på sundhedsområdet kan være mangesidigt, herunder at skabe øget op-mærksomhed på et givent sygdomsområde og forbedre patientbehandlingen,fx gennem udarbejdelse af kliniske retningslinjer og lignende. Ofte vil der væretale om komplekse problemområder med mange aktører, hvor der kan værebehov for etablering af særlige rammer for samarbejde mv.
Side 4
Sundhedsstyrelsen finder ikke, at der for så vidt angår det forebyggelses- ogbehandlingsmæssige er behov for en national handlingsplan, men styrelsenanerkender behovet for at følge området, så det sikres, at de ovenfor omtalteigangsatte initiativer får den ønskede effekt på patientbehandlingen.Samlet finder Sundhedsstyrelsen, at der med de nuværende og kommendeinitiativer af forebyggelses- og behandlingsmæssig karakter er skabt fokus påøget samarbejde og udarbejdelse af retningslinjer for behandlingen af osteo-porose. Disse initiativer bør dog fortsat følges bl.a. af Sundhedsstyrelsen for atsikre, at der også fremover er fokus på området.”Jeg kan henholde mig til Sundhedsstyrelsens oplysninger.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Camilla Lund-Cramer