Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del
Offentligt
1150602_0001.png
1150602_0002.png
1150602_0003.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 27. august 2012Enhed: JURMEDSagsbeh.: MAKISags nr.: 1208187Dok nr.: 1011832
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 1. august 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 764 (alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares.Spørgsmål nr. 764:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26/6-12 fra Ingrid Legaard ogLene Antonsen, Ribe, vedr. spørgsmålet om placeringen af Sundhedsstyrel-sens regionale enheder, Embedslægerne.”Svar:I Ingrid Legårds og Lene Antonsens brev af 26. juni 2012 er der stillet en ræk-ke spørgsmål til den geografiske placering af embedslægeinstitutionerne, dermed ændringen af sundhedslovens § 212, stk. 2, i juni 2012 blev reduceret fra5 til 3 som led i regeringens gennemførelse af planen for ”Effektiv administrati-on i staten”.Der efterspørges således bemærkninger til,hvorfor de fungerende ledende embedslæger kun i begrænset omfanger blevet inddraget i processen omkring den fremtidige placering?hvorfor direktionen for Sundhedsstyrelsen ikke i højere grad har frem-lagt beregninger til støtte for den bebudede centralisering af arbejds-pladser?hvorfor der ikke vælges en løsningsmodel, hvor de tre embedslægein-stitutioner får mulighed for at etablere lokale satellit-kontorer, hvorvedspørgerne forventer at kunne sikre rekruttering af læger dækkende he-le landet samt forhindre tab af kvalificeret arbejdskraft?de økonomiske overvejelser, der ligger til grund for planerne om atflytte embedslægeinstitutionerne fra de eksisterende seks lejemål tiltre nye?hvorfor embedslægeinstitutionerne ikke kan placeres uden for de stør-re byer, når embedslægeinstitutionerne, som de eneste institutionerunder Sundhedsstyrelsen, har udpræget udekørende driftsopgaver ihele landet?Jeg kan i den forbindelse oplyse, at jeg tidligere overfor Folketinget har besva-ret spørgsmål, hvor de problemstillinger, der også er rejst i Ingrid Legårds ogLene Antonsens brev af 26. juni 2012, er adresseret.Jeg kan således bl.a. henvise til mit svar af 1. august 2012 på spørgsmål nr.741 (SUU alm. del), hvor jeg har henholdt mig til følgende oplysning meddeltaf Sundhedsstyrelsen:”De ledende embedslæger er involveret i en diskussion om den fremtidige ar-bejdstilrettelæggelse i embedslægevæsenet, herunder også en drøftelse af den
Side 2
fremtidige lokalisering af de to institutioner vest for Storebælt. Sundhedsstyrel-sens direktion har i forbindelse med behandlingen af lovforslag nr. 110 peget påen fremtidig placering i Kolding og Randers, men der er endnu ikke taget ende-lig stilling.”
Jeg har videre i mit svar af 1. august 2012 på spørgsmål nr. 742 (SUU alm.del) henholdt mig til følgende oplysning meddelt af Sundhedsstyrelsen:”Direktionen i Sundhedsstyrelsen har i forbindelse med handlingsplanen for im-plementering af initiativet om effektiv administrativ i staten grundigt undersøgtmulighederne for de mest hensigtsmæssige effektiviserings- og prioriteringstil-tag i forhold til den økonomiske tilpasning. På embedslægeområdet fremsattedirektionen effektiviserings- og prioriteringsforslag til ministeren i forbindelsemed lovforslag L110.”
Herudover har jeg i mit svar af 1. maj 2012 på spørgsmål nr. 12 (L 110) hen-holdt mig til følgende oplysning meddelt af Sundhedsstyrelsen:”Den nye struktur for embedslægeinstitutionerne under Sundhedsstyrelsen for-ventes at medføre en besparelse på i alt 4 mio. kr. årligt fra 2013 og frem. Be-sparelsen opnås dels på husleje dels på administration. Huslejebesparelsenopnås ved opsigelse af det decentrale lejemål på Borups Allé i København samtlejemålene i Sorø, Odense, Ribe, Aarhus og Aalborg modregnet udgiften til deto nye lejemål vest for Storebælt. Administrative besparelser på ca. 1,1 mio. kr.opnås ved reduktion i udgifter til aflønning af ledelse af embedslægeinstitutionersamt administrative funktioner på færre adresser modregnet en forøgelse afudgifter til kørsel.”
Endelig har jeg i mit svar af 1. maj 2012 på spørgsmål nr. 13 (L 110) henholdtmig til følgende oplysning meddelt af Sundhedsstyrelsen:”Sundhedsstyrelsens overvejelser om placering af de to institutioner vest forStorebælt bygger på ønsket om at placere institutionerne så geografisk centraltsom muligt, når det samlede dækningsområde deles i to. Udgangspunktet harværet, at den nordlige institution skulle dække Region Nords- og Region Midtjyl-lands områder, og at institutionen skulle placeres nogenlunde midt i dette om-råde, når der tages hensyn til transport (ex. i forbindelse med tilsyn), befolk-ningsmæssig tyngde og rekruttering af læger. Nærhed til f.eks. motorvej ogstørre hovedlandeveje vil være en fordel af hensyn vil såvel det nordligste somdet vestligste område. Rekrutteringsmæssigt har det været lettere at rekrutterelæger i Aarhus end i Aalborg.”Sundhedsstyrelsen overvejer ud fra en samlet vurdering, at de to institutionervest for Storebælt placeres i Kolding og Randers.Sundhedsstyrelsen overvejer endvidere at placere institutionen øst for Store-bælt i København ud fra samme hensyntagen til transport, befolkningsmæssigtyngde og rekruttering af læger. Der er ledig kapacitet i Sundhedsstyrelsens øv-rige lejemål, som kan udnyttes ved, at institutionen samlokaliseres med den øv-rige Sundhedsstyrelse i København.”
Til brug for besvarelsen af nærværende spørgsmål har Sundhedsstyrelsen iforlængelse af ovenstående supplerende oplyst følgende:”Vi kan præcisere, at Sundhedsstyrelsen har udekørende driftsopgaver på an-dre områder end dem, der varetages af embedslægeinstitutionerne. Sundheds-
Side 3
styrelsen fører således tilsyn med lægemiddelvirksomheder samt røntgenanlægog radioaktive stoffer. Disse udekørende opgaver varetages af medarbejdere,der er ansat med arbejdsadresse i Sundhedsstyrelsens lokaler dels i Køben-havn, dels i Herlev.”
Jeg kan henholde mig til det af Sundhedsstyrelsen oplyste.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Julie Marie Cederholm