Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del
Offentligt
1160355_0001.png
1160355_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 28. september 2012Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: SUMIHOSags nr.: 1208068Dok nr.: 1034451
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 30. juli 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 761 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraSophie Løhde (V).
Spørgsmål nr. 761:”Vil ministeren oplyse antallet af personer uden lovligt ophold – og som ikkehar ret til sundhedsydelser efter EU-retten - og som har ret til akut sygehusbe-handling efter sundhedsloven, jf. bekendtgørelse nr. 62 af 20. januar 2010 omret til sygehusbehandling m.v., der efterfølgende er blevet opkrævet betalingfor den efterfølgende "ikke-akutte" behandling? Og vil ministeren herunder op-lyse, hvor ofte regionerne undlader at opkræve betaling, hvis det på grund afforeliggende omstændigheder skønnes mest rimeligt, hvilket endeligt afgøresaf opholdsregionen?”
Svar:Jeg har nu modtaget regionernes udtalelser og skal derfor vende tilbage tilspørgsmålet om regionernes opkrævning af betaling for behandling fra udlæn-dinge uden lovligt ophold.Indledningsvis kan jeg oplyse, at efter sundhedsloven har regionerne pligt til attilbyde vederlagsfri akut sygehusbehandling til personer, der ikke er folkeregi-streret med bopæl i Danmark. Regionerne kan endvidere tilbyde disse patien-ter behandling ud over den akutte fase, når det ikke skønnes rimeligt at henvi-se personen til behandling i hjemlandet, eller patienten ikke tåler at blive flyttettil et sygehus i hjemlandet. Denne efterfølgende behandling ydes som ud-gangspunkt mod betaling, men kan dog efter en konkret vurdering ydes veder-lagsfrit, når regionen skønner det rimeligt.Regionernes pligt til at behandle personer uden fast bopæl i Danmark gælderuanset om pågældende har lovligt midlertidigt ophold, f.eks. som turist ellerasylansøger i udlændingemyndighedernes systemer, eller om pågældendeopholder sig illegalt i Danmark.Alle regionerne oplyser, at regionernes registreringer af patienter ikke skelnermellem udlændinge med og uden lovligt opholdgrundlag. Registrene indehol-der således ikke opgørelser over antallet af personer uden lovligt ophold iDanmark, der har modtaget akutbehandling og efterfølgende behandling.
Side 2
Det er derfor ifølge regionerne heller ikke muligt at angive, hvor ofte regioner-ne anvender hjemlen til at skønne, at det er mest rimeligt at undlade at opkræ-ve betaling for den efterfølgende behandling.Region Syddanmark oplyser i sin udtalelse, at opholdsgrundlaget ikke indgår iregionens skøn over, om det er rimeligt at henvise patienten til fortsat behand-ling i hjemlandet eller om det er rimeligt at opkræve betaling for en behandlingud over den akutte fase.Region Midtjylland oplyser i sin udtalelse, at regionen ikke er bekendt med, atder sker behandling ud over den akutte fase, medmindre der kan opnås garan-ti for betaling. Jeg kan supplere med, at en sådan garanti kan stilles af udlæn-dingemyndighederne for patienter, der efter udlændingelovgivningen er omfat-tet af udlændingemyndighedernes forsørgelsespligt.Jeg kan henholde mig til regionernes oplysninger.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Irene Holm